Hva er egentlig studiespesialisering?

Studie-hva-for-noe? Er du en 10. klassing som sitter der og klør deg i hodet mens du prøver å forstå hva i all verden “studiespesialisering” er? Vel, du er ikke alene! Her er noen ord for å hjelpe deg med å finne ut hva du skal velge og bli litt klokere på studiespesialisering.

Først og fremst, la oss starte med navnet: studiespesialisering. Et litt fancy navn for en videregående utdanning som forbereder deg for høyere utdanning, slik som universitet eller høgskole. Med andre ord, det er en retning som gir deg mange valgmuligheter for fremtiden!

Nå tenker du kanskje: “Hva lærer jeg med studiespesialisering?”

Godt spørsmål! Du vil få en solid grunnutdanning i fag som norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie. Men det stopper ikke der! Du vil også få muligheten til å velge mellom en rekke programfag gjennom to programområder; Realfag og Språk, samfunnsfag og økonomi og Realfag. Se på det som en buffet hvor du kan plukke og velge litt som du vil etter hva du liker.

Er du interessert i språk? Kanskje du vil fordype deg i fransk, spansk eller tysk? Eller kanskje du er mer interessert i realfagene, og ønsker å studere biologi, kjemi, fysikk eller matematikk? Valget er ditt!

Det er viktig å merke seg at selv om valget av retning kan påvirke hvilke studier du er kvalifisert for etter videregående, er det mange universitets- og høyskolestudier som ikke krever spesifikke fag fra videregående skole. Derfor er det viktigste at du velger fag som interesserer deg og som du trives med. Du kan altså forme din egen utdanning.

Hva kan du bli?

Med studiespesialisering kan du sikte mot nesten hvilken som helst karriere som krever høyere utdanning. Det er også en god vei å gå hvis du er usikker på hva du vil bli, eller hvis du vet at du vil ha en jobb som krever universitets- eller høgskoleutdanning, slik som:

• Lege
  • Ingeniør
  • Lærer
  • Sykepleier
  • Jurist
  • Psykolog
  • Forsker
  • Økonom

Men husk, studiespesialisering handler ikke bare om å sitte med nesen i bøkene. Det er også en tid for å utvikle deg som person, finne nye venner, og oppleve nye ting. På Hans Nielsen Hauge VGS legger vi stor vekt på et godt og støttende miljø der alle kan trives og vokse.

Så, er studiespesialisering for deg? Hvis du liker å lære, har en nysgjerrighet for hvordan verden fungerer, og har lyst til å holde dørene åpne for fremtiden, så kan svaret godt være ja!

Hvis du har flere spørsmål, eller bare vil ha en prat om studiespesialisering, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss her på Hans Nielsen Hauge VGS. Vi er her for å hjelpe deg med å navigere i denne spennende tiden i livet ditt!