Skolestart

Informasjon til nye elever

Om litt begynner et nytt skoleår, og vi ser fram til å ønske nye elever velkommen hit.
Her har vi skrevet litt om noen punkter som det kan være greit for deg å vite om før skolestart.

Skolestart
Første skoledag er torsdag 17. august.
VG1 møter kl 09.00 i Rom nr 8 (3.etg)
VG2 og VG3 møter kl 10.00 i sine respektive klasserom
Vi avslutter dagen cirka klokka 14.00. Målet for den første skoledagen er at dere skal bli kjent med skolen, kontaktlærerne deres og de andre elevene.

Lærebøker
Alle elever på VG1 får gratis trykte læremidler og gratis tilgang til digitale læremidler. Du vil få alle lærebøker utdelt på skolen i løpet av den første/andre skoleuka. Kalkulator må du kjøpe selv, men vent med dette til du har snakket med mattelæreren din.

Valg av læreplan i matematikk
Du kan velge mellom to læreplaner i matematikk: T (teoretisk) og P (praktisk). T er mest krevende og er beregnet for dem som ønsker å ta matematikk utover det obligatoriske kurset. Nærmere orientering vil bli gitt i de første mattetimene.

Gym
De fleste gymtimer foregår på Family som ligger i Freskoveien 16. Dere får medlemskap på senteret som også kan brukes utenom skoletid. Dere vil få en orientering om og omvisning på Family den første/andre uken.

PC-ordning
Elevmaskiner blir levert ut i løpet av den første uken. Dere får med en låneavtale som må signeres av foresatte før maskinen deles ut.

Stipend fra Lånekassen
Alle elever på studiespesialiserende har rett til et utstyrsstipend fra Lånekassen på 1196 kroner per år. Det finnes også andre stipender, men der avgjør foreldrenes økonomi om man er støtteberettiget eller ikke. De av dere som ikke har søkt om stipend bør gå inn på lanekassen.no og søke så snart som mulig.

iSkole
Du vil få din egen bruker i systemet iSkole i løpet av den første uken. Her ligger timeplaner, ukeplaner, oversikt over prøver, fravær og mange andre viktige ting.

Skoletur
Før høstferien, tre dager i uke 37, drar VG1 på overnattingstur til Fangekasa i Aremark. Dagene fylles med faglige og sosiale aktiviteter. Se bilder fra tidligere turer her.

Skoleskyss
Hvis du bor lengre unna skolen enn seks kilometer, har du krav på fri skoleskyss. Du må selv søke om skoleskyss i fylkeskommunens portal Min Skyss. Klikk her for å lese mer og søke om busskort.

Spørsmål til skolen
Hvis du lurer på noe, kan du ta kontakt med oss gjennom telefon eller e-post.
E-post: post@hnhvgs.no