Hvorfor velge studiespesialisering ved Hans Nielsen Hauge videregående skole?

Når du sitter sammen med familien i romjulen, er det mange samtaleemner som kan dukke opp. Kanskje en onkel eller bestemor spør deg hva du har tenkt å studere etter ungdomsskolen? Da kan det vært lurt å ha gjort seg noen tanker, både om retning og valg av skole. Her er noen ting fra oss som du kan ta med inn i samtalen.

Hva er studiespesialisering?

Studiespesialisering er et studieforberedende, allmennfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring. Med studiespesialisering får du en solid grunnutdanning som gir deg alle muligheter til videre studier og karriere.

Velg mellom to programområder: realfag eller samfunnsfag, språk og økonomi. Ikke lås deg til én retning, men velg fagene som fenger deg mest og som du har god nytte av til videre studier.

Hva er egentlig studiespesialisering?

Hva kan du bli med studiespesialisering?

Med studiespesialisering kan du sikte mot nesten hvilken som helst karriere som krever høyere utdanning. Det er også en god vei å gå hvis du er usikker på hva du vil bli, eller hvis du vet at du vil ha en jobb som krever universitets- eller høgskoleutdanning.

Se hva du kan bli med realfag

Hvorfor velge studiespesialisering ved Hans Nielsen Hauge VGS?

Velg fagene som interesserer deg

En av de store fordelene med studiespesialisering er at du kan velge fag som interesserer deg. Du har muligheten til å utforske de fagene som du elsker, samtidig som du får en allsidig utdanning, altså som gir deg et bredt spekter av muligheter for videre studier.

Se vårt skoletilbud

Tilpass utdanningen etter eget ønske

Hva ønsker du å bli? Uansett om det er lege, ingeniør, lærer, sykepleier, markedsfører eller advokat kan du velge og vrake i fag nesten etter ønske. Hos oss bygger du utdanningen som hjelper deg videre eller som gir deg mulighet til å utforske fagfeltet.

Se hva andre elever sier

En bred utdanning med mange muligheter

Med studiespesialisering får du muligheten til å utforske et bredt spekter av fagområder, noe som gir deg en unik mulighet til å oppdage dine interesser og styrker. Du får muligheten til å lære om alt fra matematikk og naturvitenskap til markedsføring, psykologi og kjemi.

Vi tilbyr full realfagspakke

Faglig utvikling og personlig vekst

Det er viktig for oss som skole at du trives og har det gøy med fagene, men det er vel så viktig at du får kjenne på faglig utvikling og personlig vekst. Her skal du oppleve mestring, prøving og feiling, utforskning og finne din indre motivasjon til å lære mer og utvikle dine ferdigheter.

Låser deg ikke fast i én retning

Studiespesialisering er et godt valg enten om du er usikker på veien videre eller har bestemt deg og vet hvilke fag du trenger. Bredde fremfor spesialisering. Mens andre linjestudier kan føre til en spesialisert utdanning, gir studiespesialisering deg en bredere utdanning. Dette betyr at du ikke låser deg fast i én retning, men har muligheten til å utforske ulike fagområder og interesser.

Hans Nielsen Hauge VGS har en lang tradisjon for å være gode innen realfag og formidling av mer utfordrende fag, i tillegg til markedsføring og ledelse med ungdomsbedrifter.

Solfanger fra Hotsaver UB sendte dem videre til NM

Skal du søke studiespesialisering ved Hans Nielsen Hauge VGS?

Studiespesialisering ved Hans Nielsen Hauge VGS er et godt valg for en bred, allsidig utdanning med mange muligheter. Vi er en skole med fokus på tett oppfølging av elevene, vi har tid til hver enkelt elev og har høyt fokus på faglig utvikling og læring.

Vi håper du har fått svarene du trengte for å nøste opp i valg av studier og skole for videregående opplæring. Og, hvem vet! Kanskje er svaret rundt middagsbordet i romjulen: “Studiespesialiserende ved Hans Nielsen Hauge VGS”.

Helt til slutt vil jeg gi deg noen praktiske tips og råd som du kan titte på etter å ha valgt videregående skole. Her får du noen tanker og litt informasjon om reisen du har i vente og hvordan du selv kan bidra til å få en fin overgang fra ungdomsskole til videregående.

En smidig overgang fra ungdomsskole til videregående