Tøffe tak og fine turer – HNH forbereder elevene på veien videre

“Du opplever større læringsglede når du er elev på en skole med et godt læringsmiljø. Hans Nielsen Hauge VGS er en slik skole.”

Simon Laabak er sikker i sin sak når han omtaler skolen som ga ham fart inn i studie- og politikerlivet. Han tok først en bachelor i barnevernspedagogikk, men det er politikken som fanget ham. Før valget i 2023 jobbet han som kommunikasjonsmedarbeider i Østfold Arbeiderparti og gikk så over i en stilling som prosjektmedarbeider i LO Østfold.

-HNH er gode på å bygge relasjoner mellom lærer og elev som gir gode resultater, sier Simon.

Vi har snakket med Simon og flere andre tidligere og nåværende elever ved HNH VGS om hvorfor de valgte seg akkurat hit og hvilket utbytte de fikk. Flere av dem gjør som Simon og trekker frem det gode læringsmiljøet og tett oppfølging i små og oversiktlige klasser.

-Lærerne på HNH er gode på å se hele eleven. Både hvordan du presterer på skolen, men også hvordan du har det ellers. De vil deg det beste – alltid, sier Shahana Balakumaran som gikk videre til medisinstudier på Universitetet i Oslo etter tre år på HNH.

Individuell tilpasning

Rebekka Pedersen gikk siste året på HNH sist vi snakket med henne. Siden da har hun gått ett år på Hedmarktoppen Folkehøyskole og er nå i gang med utdanning til å bli grunnskolelærer på Oslo MET.

-Jeg er veldig fornøyd med studiet, og ser stor nytte av kunnskapen jeg fikk ved HNH. Dette gjelder særlig når det kommer til å skrive akademiske tekster med tanke på kildeføring og lignende, sier hun og fortsetter:

– Jeg husker at både jeg og medelevene mine syns at det virket litt strengt noen ganger sammenlignet med hva vi hørte om andre videregående skoler. Derimot ser jeg hvor heldig jeg var som lærte dette tidlig nå som jeg studerer selv. Jeg går faktisk i klasse med en fra trinnet mitt på HNH, og vi er begge enige om at vi har hatt en fordel av å ha gått der når vi nå har begynt på høyere utdanning.

Rebekkas bror gikk også på HNH og hadde bare gode ting å si om skolen, miljøet og lærerne.

De får støtte av Ola Kaufmann Bøckmann som var en av elevene som gikk på HNH da pandemien herjet.

-Skolen håndterte pandemien bedre enn mange andre skoler som jeg hørte eksempler fra. Det var kvalitet i undervisningen som foregikk på Teams og lærerne ringte faktisk rundt til hver enkelt for å følge dem opp, sier han.

Etter HNH har Ola tatt truckførerbevis og jobbet i flere logistikkbedrifter. Han har bestemt seg for å gå den veien og liker godt det fysiske og planmessige arbeidet.

-Logistikk er interessant og etter at jeg hadde det som sommerjobb, så har jeg bestemt meg for å gå videre med dette, sier han.

Stiller krav til elevene

Medisinstudent Shahana trekker frem skolens varierte undervisningsformer, men også det at lærerne legger vekt på å skape gode studievaner.

-Det har vært nyttig for meg på min vei videre. På HNH lærte vi realfagene teoretisk, men ikke minst praktisk med mange ulike labforsøk. De varierte undervisningsformene på HNH og studieteknikkene som jeg har opparbeidet meg, gjorde at jeg var godt forberedt på studielivet etter videregående opplæring, sier hun.

Hans William Holbye gikk ut fra HNH våren 2021 og studerer journalistikk ved Universitetet i Bergen. Han har hatt to praksisperioder, en i Bergens Tidende og en i Fredriksstad Blad. I tillegg har han hatt utvekslingssemester i Stockholm som har gitt masse god erfaring.

-Det er tøft å gå rett videre til universitetet, men på HNH lærte jeg å ta skole på alvor. Jeg har innsett at det er viktig med struktur og rutiner for å komme noe vei. Til tider opplevde jeg det som hardt på HNH med mange vurderinger og strenge karakterkrav, men når jeg nå som student ser tilbake på det, så er det ingen tvil om at det var viktig og riktig. Jeg er veldig fornøyd, sier Hans William som drømmer om en jobb innen radio eller TV.

Valgfag som inspirerer

Audun Moksnes valgte også folkehøyskole etter at han gikk ut fra HNH våren 2021.

-Jeg valgte Hans Nielsen Hauge på grunn av fagsammensetningen fordi jeg hadde en retning på hvor jeg ville videre. I tillegg hadde jeg hørt at lærerne her var tettere på hver elev med konstruktive tilbakemeldinger, sier han.

Thyra Kjeldsen Ekker var også opptatt av valgfagene da hun gikk på HNH.

-Valgfagene er krydderet i skolehverdagen. På HNH er det god bredde i valgfagene og du kan sette sammen kombinasjoner som både utfordrer og inspirerer deg. Jeg fant min retning etter å ha hatt både markedsføring og politikk som valgfag, forteller Thyra.

Hun studerer nå Organisasjonspsykologi, HR og ledelse på Handelshøyskolen BI og har flyttet til Oslo hvor hun trives utmerket.

Sosialt miljø og reiser du husker

Felles for alle vi snakker med er at de opplevde en skole som la vekt på at elevene skulle trives i tillegg til å lære. En skole som ser hele mennesket og vet hva som skal til.

-På skolen kjenner de fleste hverandre og det er små klasser og et oversiktlig skolemiljø. Rektor kan navnet til alle sammen, tror jeg. Så skal vi ikke legge skjul på at det er noe ekstra fint med reisene som er obligatorisk del av undervisningen hvert eneste skoleår. Jeg var i Spania i andre klasse og Frankrike i tredje klasse. Turer som både er opplæring, men selvsagt også et minne for livet. Det tar jeg med meg, sier medisinstudenten Shahana.