Fra ingeniør til rakettforsker eller lege: utforsk realfag på videregående

Med realfag har du mulighet til å studere og jobbe med alt fra mennesker, helse og medisin til energi, miljø, robotikk eller romfart – for å nevne noe. Realfag byr på mange muligheter. Samtidig gir det mulighet for å gjøre det som er til det beste for deg og meg, samfunnet rundt oss og kloden vi bor på.

Husker du da du var liten og folk spurte, «Hva vil du bli når du blir stor?» Kanskje svarte du astronaut, lege, eller en superhelt. Vel, hva om vi fortalte deg at det er en studieretning som kan hjelpe deg å bli alt dette og mer? Denne magiske døren til en verden full av muligheter er ingen ringere enn realfag!

Nå tenker du kanskje, «Men jeg er ikke et geni!» Vel, det trenger du heller ikke å være. Realfag er ikke bare for dem med Einstein-hår og laboratoriefrakker. Det er for alle som er nysgjerrige, kreative, og ivrige etter å forstå og forbedre verden rundt oss. Så la oss ta en nærmere titt på hva du kan bli med realfag som retning, og hvem vet, kanskje du vil oppdage din indre superhelt!

Hvorfor bør du velge realfag på videregående?

Realfag er en samlebetegnelse på fag som matematikk, biologi, fysikk, kjemi og matematikk. Ved noen studier til høyere utdanning er disse realfagene i tillegg en del av opptakskravet. Dersom du er interessert i å bli noen av yrkene som krever at du har tatt realfag, bør du jo absolutt vurdere å ta dette.

I tillegg til å finne ut om du tror du kommer til å trenge realfagene til senere utdanning, vil det være lurt å tenke gjennom hva du selv er mest interessert i og motivert for. Med realfag er mulighetene etter videregående nesten uendelige!

1. Gode studie- og jobbmuligheter etter videregående

Flere studier ved høyere utdanning til yrker innen medisin, ingeniør, teknologi, robotikk, programmering, biovitenskap, økonomi og finans krever realfag fra videregående som en del av opptakskravet.

2. Realfag gir deg en allsidig og bred kunnskap

Vi vet ikke akkurat hvilke jobber som eksisterer om 10 eller 20 år, men vi vet at kompetanse innen realfag er et svært godt utgangspunkt i et arbeidsliv i stadig endring. Og bedrifter innen realfag og teknologi skriker høyt etter ny arbeidskraft.

3. Personlig utvikling

Realfag kan være utfordrende, men det gir også en mulighet for personlig vekst. Du lærer å håndtere komplekse problemer, tåle motgang og utvikle utholdenhet og tålmodighet. Mange tror at det bare er de som er flinkest i matte som kan lykkes med realfag. Sånn er det ikke. Flere av våre elever grudde seg til realfagene i videregående skole, men sier etterpå at det slett ikke var så vanskelig som de fryktet. Motivasjon er viktigere enn talent.

4. Du kommer til å være en del av løsningene på mange utfordringer

Felles for disse fagene er at du vil inngå i løsningene på mange av utfordringene som du, meg, samfunnet og kloden vi bor på står overfor. Enten det gjelder klima, miljø, helse, matproduksjon, energi, transport – kompetanse innen realfag er uansett relevant for å jobbe med problemstillinger innen disse områdene. Samtidig kan det gi en følelse av mening og samfunnsansvar.

Hva kan man studere med realfag fra videregående?

1. Lege, tannlege, eller veterinær

Er du interessert i helse og velvære, enten det er for mennesker eller dyr? Med realfag kan du legge grunnlaget for å bli lege, tannlege eller veterinær. Biologi, kjemi, og fysikk gir deg den vitenskapelige forståelse du trenger for å lykkes i disse yrkene.

2. Ingeniør

Ingeniører er de som bygger broer, utvikler ny teknologi, og finner løsninger på komplekse problemer. Hvis du liker å løse puslespill og bygge ting, kan en karriere som ingeniør være noe for deg. Realfag gir deg de matematiske og vitenskapelige ferdighetene du trenger for å lykkes i denne bransjen. Eksempelvis kan du velge en karriere innen elektro-, bygg-, maskin-, brann-, data-, prosess-, sivil- eller kjemiingeniør.

3. Dataanalytiker eller programmerer

I en verden som blir stadig mer digital, er det et økende behov for folk som kan analysere data og skrive programvare. Realfag, spesielt matematikk, er en viktig del av disse yrkene. Hvis du liker å jobbe med tall og løse problemer, kan en karriere innen dataanalyse eller programmering være noe for deg.

4. Lærer eller forsker

Er du nysgjerrig på verden rundt deg? Kanskje du liker å forklare ting til andre? Med realfag kan du bli lærer eller forsker. Som lærer kan du inspirere neste generasjon av unge vitenskapsmenn og kvinner. Som forsker kan du bidra til å utvide vår forståelse av universet.

5. Miljøkonsulent

Er du opptatt av miljøet og bærekraft? Med realfag kan du bli en miljøkonsulent. Dette er eksperter som hjelper bedrifter og organisasjoner med å redusere deres miljøpåvirkning og bli mer bærekraftige.

Så der har du det! Realfag er ikke bare for de supersmarte. Det er for alle som er nysgjerrige, kreative, og ivrige etter å gjøre en forskjell i verden. Og husk, dette er bare noen få eksempler. Det finnes hundrevis av yrker der ute som realfag kan lede deg til.

Vi håper selvsagt at du starter reisen her på Hans Nielsen Hauge VGS. Vi lover at dine år her vil by på mye spennende og fine opplevelser, men også utfordringer og mestring. Så kanskje vi ses!