Tre nye programfag til vg2

Sovepose og bållukt, tall og budsjetter, jordskjelv, tsunamier og vulkanutbrudd. De siste tilskuddene til HNHs fagtilbud byr på teori, praksis og en hel haug naturopplevelser.

Geofag, næringslivsøkonomi og friluftsliv er de tre splitter nye programfagene som tilbys andreklassingene fra og med neste høst. Geofag blir dermed et supplement til realfagene, næringslivsøkonomi et tilskudd til retningen samfunnsfag- språk og økonomi, mens friluftsliv er et helt frittstående fag.

Ferdigheter og naturopplevelser

Friluftslivsfaget har lenge stått på ønskelista på HNH, og til høsten blir det altså en realitet med lærer Mats Kobbevik-Westgaard i spissen. Dette er for dem som ikke er redd for litt vær og vind og som mer enn gjerne tar en natt i telt:

STOR PÅGANG: Mange elever besøkte friluftslivstanden til Mats under programfagsmessa

-Faget passer for elever som er glade i å være ute, som liker praktiske oppgaver og å gå med ryggsekk, forteller Mats.

-I disse timene skal elevene lære hvordan man fyrer bål under ulike forhold og de skal lære hvordan man bruker kniv, øks og sag, føyer han til.

De fire ukentlige timene vil foregå utendørs i nærområdene, mens det på fagdagene – som stort sett vil gå av stabelen hver sjette uke – vil være duket for litt lengre turer. Faget er grovt sett delt opp i tre temaer: basisferdigheter, friluftsliv og naturopplevelser. I slutten av året kan det bli en muntlig eksamen.

-Dette er et fag for elever som liker å strekke seg mentalt. I tillegg blir det et avbrekk fra alt det teoretiske. For dem som ikke helt har staket ut studier etter videregående, eller som skal i forsvaret eller på folkehøyskole, vil dette et ypperlig fag, konstaterer Mats.

-Og forhåpentligvis vil det gi deg erfaringer og kunnskap du kan ha med deg resten av livet, føyer han til.

Næringslivsøkonomi + markedsføring og ledelse = sant

I programfaget næringslivsøkonomi lærer elevene å føre regnskap og vil i løpet av året få mye erfaring i bruk av Excel. I tillegg skal det fokuseres på priskalkyler og budsjetter- altså å beregne hva man tror blir en bedrifts regnskap ett år i forveien.

– Alle som har bachelor i økonomi og administrasjon har dette i grunnpakka. Skal du studere siviløkonomi er dette et svært relevant fag, konstaterer lærer i markedsføring og ledelse, Nils Sanne.

– Og har du planer om å søke deg til NMBU (Norges miljø- og biovitenskaplige universitet), er også dette et fag det er lurt å velge. En stor andel av studentene ved NMBU må ha bedriftsøkonomi, føyer han til.

Nils understreker at man ikke nødvendigvis trenger å være supergod med tall for å velge dette faget. Han kan også opplyse om at programfagene næringslivsøkonomi og markedsføring og ledelse er en svært god kombinasjon:

-Disse bygger fint på hverandre. I markedsføringsfaget tas gjerne beslutninger ut fra informasjon fra spørreundersøkelser eller tilbakemeldinger man får fra kunder og brukere, mens i næringslivsøkonomi underbygges beslutningene med tall; altså budsjetter og kalkyler. Slik får man et bredere grunnlag til å ta gode avgjørelser, sier han.

En ny vei til realfagspoeng

Vil du ha realfagspoeng, men ikke ønsker fag som R2 og fysikk 2, kan du få en «mykere» vei til realfagskompetanse med kombinasjonen biologi og det nye programfaget geofag.

– Sistnevnte fag dreier seg om å forstå naturen og særlig jordkloden, fra ytterst til innerst, forteller Emil Hagen Kristiansen, som blant annet er faglærer i geografi og naturfag, og som neste år skal lede an i geofag. Nå gleder han seg til å fylle klasserommet med geofagelever.

– Vi kommer til å jobbe med mange interessante temaer, det vil bli en del om naturkatastrofer – vulkaner, jordskjelv, tsunami, leirskred, men også om olje og gass, opplyser han.

Og det er ikke nødvendigvis slik at alle timene skal foregå innendørs:

GEOINTERESSE: Emil forteller om geofag på programfagsmessa. Her med noen dråper ekte nordsjøolje.

– Vi skal dra på tur, det blir feltarbeid og en del praktisk. Vi må ut av klasserommet; jorda er ute, smiler han.

Hvem bør velge dette faget?

– Hvis man liker geografi, er nok dette noe man vil trives med. Dette er for elever som liker realfag, men som ikke nødvendigvis er så glad i matte og fysikk. Her har man i stedet mulighet til å velge geofag og biologi for å få realfagspoeng. Dette er to fag som passer godt sammen, slår han fast.