«Etter å ha gått på HNH har du all verdens muligheter»

Videregående til høsten? På HNH tilbyr vi full realfagspakke, variert undervisning og et godt læringsmiljø.

HNH er en passe stor videregående skole der man som elev blir sett. Lærerne ønsker å bygge gode relasjoner til elevene sine og har stort fokus på å skape et trygt og godt arbeidsmiljø for alle. I løpet av tiden på HNH legger man dessuten et godt grunnlag for videre studier, eller som en av realfagslærerne våre uttrykte det: «Etter å ha gått på HNH har du all verdens muligheter».

Gavepakke til kommende ingeniører

På HNH får du full realfagspakke. Det betyr at vi tilbyr de fagene du trenger for å gå videre til ingeniør- eller medisinstudier. Skolen tilbyr også Fysikk2, et fag som svært få studier krever, men som vi likevel vet vil gi elevene en fordel inn i et ingeniør- og sivilingeniørstudium. I realfagene underviser lærere som for kort tid siden selv var studenter, lærere som selv har gått ingeniørstudier eller som tidligere har arbeidet som sivilingeniører. Dette sikrer elevene våre undervisning som er relevant og viktig, fordi lærerne er oppdatert på hva som venter på et slikt studie.

I de fagene man trenger for å bli blant annet ingeniør og lege får elevene også tett oppfølging, fordi vi vet at fagstoffet enkelte ganger kan være litt krevende. Samtidig legges det gjerne opp til en leken tilnærming til fagene. Læring skal også være gøy og meningsfylt!

Skriving og lesing ved videregående

På HNH har vi fokus på akademisk skriving, noe som også bidrar til å ruste elevene våre til studietilværelsen. Gjennom skriving skjer refleksjon og utvikling av selvstendig tenkning. Dette er egenskaper vi mener det er viktig å verne om og som det dessuten er verdifullt å ta med seg inn i videre studier.

For å bli god til å skrive er det lurt å lese mye og på skilen vår ønsker vi å skape pustepauser og rom for å lese god litteratur. Vi vet også at lesing gir bedre ordforråd og språk, mer kunnskap og ikke minst mulighet for en liten virkelighetsflukt. Av den grunn arrangeres det med jevne mellomrom litterære kafeer der vi bruker skoletimen til å lese – både høyt sammen og stille hver for oss.

På litterær kafe leses og diskuteres det romaner.

Variert undervisning

Skoledagene er ofte lange og å sitte i et klasserom hele dagen kan iblant være en prøvelse. Dermed er det viktig å skape en variert hverdag, og det bærer også undervisningen preg av. Vi er heldige som har en skole som ligger midt i sentrum og dermed også i gåavstand til det meste. I tillegg er både Sarpsborg og Oslo kun en liten bil- eller busstur unna. Sjansen er derfor stor for at lærerne i løpet av skoleåret legge undervisningen til en kinosal, til brosteinene i Gamlebyen, til kirkeparken og sentrumsgater, til museer, Stortinget, Tinghuset og Litteraturhuset. Elevene våre har vært på stjernekikking i Fredrikstadmarka, på viking camp og på biologitur med Ny Vigra. Vi reiser hvert år på skoleturer spekket med faglig innhold, og hver vinter løser vi opp timeplanen for å arrangere tverrfaglige prosjektuker.

Ikke bare fag

Skole er ikke bare fag og vurderinger. Heldigvis. Som nevnt innledningsvis er det sosiale noe vi vektlegger på HNH, og i løpet av året skjer det en del aktiviteter og arrangementer som bidrar til trivsel og hygge blant elevene – både på tvers av klasser og på tvers av trinn. Skolens egen aksjonskomite samler inn penger til veldedige formål ved å jevnlig selge kaker, vafler og muffins i lunsjen. Vår egen miljøarbeider Naomi sørger for tirsdagskafe med hjemmebakst. I tillegg markeres rosadagen, blådagen, valentinsdagen, pi-dagen og halloween. For å nevne noe. Årlig arrangeres det dessuten sjakkturneringer, bordtennisturneringer og LAN. På denne videregående skolen er det flust av muligheter!

Ofte stilte spørsmål

Er du nysgjerrig på HNH eller har spørsmål, er det bare å ta kontakt med oss. Under har vi samlet de spørsmålene som oftest stilles:

Spørsmål: Hva koster det å gå på HNH?

Svar: Per dags dato koster det 19.500 kroner i året. Dette fordeles på månedene september-juni.

Spørsmål: Får man Mac?

Svar: Nei, men du får låne Mac så lenge du er elev ved skolen.

Spørsmål: Hvor drar man på turer?

Svar: I vg1 reiser vi på en bli kjent-tur, vg2 reiser på språkturer til Spania og Tyskland, mens i vg3 har turen de siste årene blitt lagt til Frankrike med fellesfaget historie.

Spørsmål: Hvor mye koster det å dra på tur?

Svar: Det koster ikke noe ekstra å være med på tur.