Kapret juryen med solfanger

Lovordene haglet da ungdomsbedriften HotSaver UB deltok i fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter sist måned. Nå er Peter Synnestvedt, Kaja Ohnstad og Esther Pedersen klare for representere Viken i NM.

Totalt 70 ungdomsbedrifter deltar og konkurrerer i ulike kategorier i norgesmesterskapet som går av stabelen på Lillestrøm den 27. og 28. april. HNH-erne skal delta i Beste bærekraftige stand, Bærekraftprisen og Beste innovative produkt. Elevene legger ikke skjul på at de er spente, men understreker også at de har stor tro på produktet de skal presentere.

-Vi gleder oss veldig til mesterskapet og håper at kan gjøre oss bemerket, sier Kaja.

-Etter juryens tilbakemelding å dømme, skal vi ha en god sjanse i NM. Vi skal iallfall gjøre vårt beste, konstaterer Peter. Han er primus motor for elevbedriften som – kort forklart- har utviklet en solfanger som kan lagre termisk energi fra sola. Dette kan blant annet benyttes til å varme opp hus gjennom vannbåren varme.

Varme uten strøm

-Solfangeren har et termisk batteri som lager termisk energi til bruk når du måtte ønske det. Vi kaller det «varme uten strøm», forklarer Peter.

-Produktet vårt er derfor bærekraftig, men også billig fordi det er laget slik at det koster en tidendedel av det solcellepaneler og andre solfangere på markedet gjør, føyer han til.

Ideen til HotSaver UB oppsto da en venn av Peter skulle fylle bassenget sitt med vann. I forkant av fyllingen hadde hageslangen ligget ute i sola. Da vennen skulle fylle bassenget var vannet i slangen dermed ferdig oppvarmet.

Dette ga grobunn til ideen om å bruke varmeelementer som er utviklet slik at fanger opp mest mulig energi på minst mulig areal.

HotSaver UB har utviklet et termisk batteri og en solfanger
til husholdninger og private virksomheter. Foto: HotSaver UB

Billig oppvarming

– Platene som vannet føres gjennom er i flere lag og dessuten utformet med et sikksakkmønster som fører til at vannet holdes i platen lenge. Systemet er veldig effektivt. Én dag med sol vil lage nok termisk energi til å få gratis bruk av varmtvann de neste tre-fire dagene. Og der en solfanger nå koster mellom 10.000 og 15.000 kroner, vil ikke vår koste mer enn mellom 1600 og 1800 kroner. Det er altså veldig billig i forhold, konstaterer han.

Nå har også Østfold Energi uttrykt sin interesse for produktet til HNH-erne:

-Vi har vært i et møte med dem og snakket om ideen vår, det blir spennende å se hva som skjer fremover, sier Peter.