Fiskelykke i Oslofjorden

Denne uka mønstret biologi 2 på Ny Vigra III for å sjekke hvordan det egentlig står til med det biologiske mangfoldet i fjorden vår.

Mandag kastet 13 elever, to lærere og én marinbiolog loss og satte kursen mot Singløya, den nordligste av øyene i Hvaler kommune. Underveis fikk de mulighet til å sjekke statusen for fiskeartene, og torsk, flyndre og reker var noe av det som ble trukket opp fra dypet og nøye gransket. Vel i havn på Singløya var det økosystemene i strandkanten som ble undersøkt, før det ble pizzasteking og overnatting i lavvo.

– Turen var i regi av Inspiria Science Center, og en svært dyktig marinbiolog var med oss hele tiden. Elevene var veldig engasjerte og jeg tror nok at alle har lært noe nytt i løpet av disse to dagene, slår faglærer Liv Vågen fast.

– Det er flott å komme seg litt ut av klasserommet og få oppleve faget på denne måten. Dette er skikkelig dybdelæring, føyer hun til.

Se flere bilder fra turen under!