Lærerike skoledager utenlands

Vg2 og vg3 byttet ut svett matpakke med tysk svineknoke, spansk paella og franske snegler da de før påske la turen til Berlin, Barcelona og Paris. Det ble en liten skoleuke fylt av gode opplevelser og ny kunnskap – og en hjemtur med vri for tysklandsfarerne.

Tradisjonen tro satte tyskelevene i vg2 nesa mot Berlin og leiligheten de som vanlig leier like ved den berømte lufthavnen Tempelhof. 17 elever og tre lærere fikk løpet av tre dager oppleve tysk historie, -mat og -underholdning; sistnevnte inkluderte show med Blue Man Group – ifølge tysklærer Lilian ett av turens høydepunkt. Besøk på interaktivt DDR-museum var det også mange av elevene som satte pris på, samt turen til Brandenburger Tor, Riksdagskuppelen og Olympiastadion.

Tog og buss for fly

Ekstra minneverdig skulle også turen hjem vise seg å bli. Da sikkerhetspersonellet ved flyplassen i Berlin gikk ut i strek, måtte gjengen hive seg på et tog til København via Hamburg, der planen var å fly fra Danmark og hjem. Uflaksen var imidlertid ikke over, for da toget ble forsinket på veien fra Berlin til Hamburg, ble det klart at flyet i København ville ta av uten elevene og lærerne fra HNH. Dermed ble to sjåfører fra Interbuss i Råde redningen; de kjørte til Danmark hentet elever og lærerne trygt hjem. Til tross for at hjemreisen ble atskillig lengre enn planlagt, og ankomsten til Fredrikstad skjedde midt på natta, var tysklandsfarerne ved godt mot:

-Det gikk utrolig bra. Elevene var veldig tålmodige og positive hele veien, dermed gikk turen hjem veldig fint, smiler tysklærer Lilian.

Sol og strand i Spania

Spanskelevene – en litt større gjeng med 46 vg2-elever og fem lærere – fikk en forsmak på sommer, sol og strandliv de dagene de tilbragte i Lloretta de Mar, en by som ligger en times kjøring fra Barcelona. Elevene besøkte to skoler – Escola Pia i Barcelona og Institut Rocagrossa – der de fikk mulighet til å praktisere spansk med jevnaldrende. Fire av spanskelevene fra HNH hadde i tillegg en presentasjon om Norge på spansk for en skoleklasse ved førstnevnte skole. Guiding i Barcelona med inngang i basilikaen Sagrada Familia er selvsagt på programmet når man besøker Spanias nest største by, i tillegg ble det tid til salsakurs og litt shopping i Girona.

Tema: Andre verdenskrig

For vg3 var det historiefaget og andre verdenskrig som la rammene for reisen, derfor tilbragte 60 elever og fem lærere første delen av sin tur på vest-kysten av Frankrike der landgangen i Normandie var temaet. Her ble det besøk på Caen Memorial Museum, den amerikanske kirkegården og Omaha Beach. Elevene fikk dessuten anledning til å skue utover den engelske kanal fra Pointe du hoc og besøke D-dags museet ved Gold Beach i Arromanches. Der var det også mulig å se rester etter britiske Mulberry harbour B. Siste del av turen ble lagt til Paris, der mange benyttet anledningen til å se La ville lumière («lysets by») fra toppen av Eiffeltårnet. Det ble også tid til en visitt til Louvre og et besøk i Roger Fleischman Synagogue med påfølgende tur til holocaustmuseet Mémorial de la Shoah i Le Marais. Hele reisen ble rundet av med en kveldstur til Montmartre og basilikaen Sacre Coeur onsdag kveld.

Se flere bilder fra turene under!