Høyre størst på HNH

Med 49,2 prosent av stemmene ble Høyre det klart største partiet under mandagens skolevalg.

Et klart borgerlig flertall betyr at HNH-resultatet også gjenspeiler resultatet på nasjonalt plan. Også her ble Høyre og Fremskrittspartiet de to største partiene i årets skolevalg. Arbeiderpartiet, som fikk 29 prosent av HNH-stemmene i 2019, og dermed tangerte Høyres 26 prosent den gang, har hatt en solid nedgang på HNH de siste fire årene. I årets skolevalg endte de på åtte prosent. Marie Constance Bruun, som er elev i politikk og menneskerettigheter, er på sin side ikke overrasket over resultatet;

– Det er kanskje ikke så rart i og med at HNH er en privatskole, sier hun.

-Men at Frp ble det nest største partiet, ikke bare på HNH, men også på landsbasis, det så jeg ikke komme, legger hun til.

Speiler skolene

Også på Wang toppidrett ble Høyre det største partiet. På Glemmen videregående stakk Sv av gårde med seieren, mens på Fredrik var Arbeiderpartiet størst.

-Jeg vil nødig generalisere, men synes kanskje at resultatet også speiler de ulike skolene, sier Marie Constance.

-Selv tilhører jeg høyresiden, så jeg er veldig godt fornøyd med valget. Nå er jeg spent på hva resultatet blir neste uke, sier hun.

Aktive politikkelever Marie Constance og Marvin stilte som valgfunksjonærer under årets skolevalg.

Høyres beste så langt

Håvard Maurstad, lærer i politikk og menneskerettigheter på HNH, er tilfreds med gjennomføringen av årets skolevalg:

-Vi er veldig fornøyde, og det var stor oppslutning i elevmassen. Dette gikk smidig, ikke minst takket være dyktige valgfunksjonærer i politikk og menneskerettigheter-klassen, sier han.

-Resultatet speiler delvis hva elevene tenker om skolepolitikk og generelt trenden i resten av landet. At Høyres resultat var såpass høyt, var litt overraskende. Det er det beste resultatet partiet har hatt her på skolen, føyer han til.

Se hele valgresultatet for HNH under.

Skjermdump: f-b.no/Skolevalg