Høy temperatur på skoledebatt

Ordvekslingen var frisk og fornærmelsene tette som hagl da ungdomspartiene møttes til skoledebatt for HNH-erne på fredag.

Kommunestyre- og fylkestingsvalget står for døren, dermed inviterte politikk-klassen til paneldebatt i frikirken. Blant temaene som var oppe til diskusjon var fraværsgrense, eksamen, nynorsk, skolemat, privatskoler og ruspolitikk.

Debattantene var ikke redde for å provosere, ei heller for spissformuleringer, noe som gjorde debatten underholdende og temperaturen høy. Blant annet la ikke Frps representant skjul på sin misnøye med nynorsk da hun proklamerte at det sorteste hullet i norsk historie kom da Ivar Aasen bestemte seg for å dra på norgesferie. På one-lineren «Himmelen er blå, helvete er rødt», fikk hun imidlertid svar på tiltale da venstresiden utbasunerte at «Hjertet er på venstre side, blindtarmen på høyre». Sps utsendte stjal muligens noen ekstra poeng da han rundet av hele sekvensen med et hjemmesnekret stev. Politikk-elevene, med Lily og Marvin i spissen som debattledere, loset det hele trygt i land.

I etterkant av debatten kunne elevene besøke valgtorg der de fikk mulighet til å stille spørsmål, bli bedre kjent med ungdomspolitikerne og, ikke minst, få med seg merch i form av potetgull, pastilleske, kulepenner og klistremerker. På plass var også de tidligere HNH-elevene Aleksander Abelsen (H), Constance Thuv (KrF) og Simon Laabak (Ap). Også ordfører Siri Martinsen stakk nesa innom.

Førstkommende mandag går skolevalget av stabelen. Godt valg!

Se flere bilder fra debatten under