Videre i biologi-OL

Eline og Las har, som to av 17 elever på landsbasis, kvalifisert seg til norsk finaleuke i biologi-OL. Nå venter fire dager med forelesninger på Blindern før siste nasjonale runde går av stabelen i begynnelsen av april.

Det som startet med 1102 elever fra 72 norske skoler i den innledende runden i konkurransen, er nå skrellet ned til 17 elever før runde tre. Og blant dem er vg3-elevene Eline og Las. Dermed er de to også blant dem som får tilbringe en uke på “treningsleir” ved Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo der de skal få enda mer biologi-påfyll. Blindern-uka rundes av en siste uttakingsprøve – en norsk finale – der de som står igjen som de fire beste får sjansen til å reise til den internasjonale finalen i Armenia i juli.

Gode forberedelser

-Veldig gøy og litt rart. Det har jo ikke vært ekstremt vanskelig, smiler de to tredjeklassingene. – Men vi har jobbet bra og forberedt oss godt så langt. I tillegg har vi hatt flinke lærere; Elise i fjor og Ingrid i år, føyer de til.

Begge elevene har peilet seg inn på legestudier etter videregående. Et opphold på Blindern blir dermed en kjærkommen erfaring for begge:

Forsmak på studentlivet

-Det er gøy å få denne muligheten. Og så er det fint å få se hvordan det er å være student, bli litt kjent på campus og få en liten forsmak på hvordan livet vil bli de neste seks årene, sier Las og Eline, som nå har fått leseliste og tilsendt pensumbok og timeplan. I løpet av de fire dagene skal de innom blant annet cellebiologi og genetikk. På dag fem blir det altså “eksamen” i form av tredje runde i den nasjonale finalen.

-Det blir spennende, vi gleder oss, konstaterer elevene.

Også Greåker videregående skole stiller med tre elever til runde tre av biologi-OL.

Las og Eline har fått tilsendt pensumbøker, leseliste og timeplan for oppholdet på UiO. Fremover blir det forberedelser til den nasjonale finalen.

Dette er biologiolympiaden:

Biologiolympiaden er en kunnskapskonkurranse for elever med biologi som programfag ved videregående skoler i Norge.

Motivasjonen for konkurransen er å skape interesse for biologifaget og vise mulighetene som finnes i dette fagfeltet. Alle videregående skoler i Norge inviteres til å delta.

Biologiolypiaden skjer over tre runder:

• Runde 1: Standardiserte flervalgsoppgaver som gjennomføres i skolen i løpet av høstsemesteret. Pensum består av Biologi1.

• Runde 2: Flervalgsoppgaver, påstandsoppgaver og kortsvarsoppgaver som gjennomføres i skolen. Pensum består av Biologi1 og Biologi2, noen oppgaver er hentet fra den internasjonale finalen.

• Finaleuke: De beste elevene fra runde 2 blir invitert til å delta i en intensiv finaleuke ved Universitetet i Oslo. Uken avsluttes med en finale. Vinnerne får tilbud om å delta i den internasjonale olympiaden i biologi senere samme år.

Biologiolympiaden blir arrangert av Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

Kilde: https://www.mn.uio.no/ibv/om/biologi-ol/