Studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi

I en verden som bombarderer oss med informasjon, er en av fremtidens viktigste kompetanser å kunne skille mellom sant og falskt – vi må kunne beherske kritisk tenkning, som å kunne søke etter relevant informasjon fra ulike kilder og anvende kildekritikk.

Dette er linjen for deg som er opptatt av å forstå, analysere og forandre samfunnet. De ulike programfagene gir deg den bredden du trenger for å analysere hvordan ulike aktører – stater, bedrifter, grupper og individer, interagerer og sammen skaper samfunnet vi lever i. Vi fordyper oss i dagsaktuelle fenomener som globalisering og terrorisme, samtidig som vi dykker ned i historien for å se hva Platon og Kant kan lære oss.

Velger du denne linjen har du et godt grunnlag for videre studier innen samfunnsfag, økonomi, jus, kultur, litteratur, fremmedspråk eller psykologi. Disse studiene åpner for en karriere som blant annet jurist, økonom, psykolog, lærer, prest, bedriftsleder og historiker.

Programfag kan være:

Hvorfor velge studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi?

Dette er vesentlig for aktiv deltakelse i informasjonssamfunnet. I flere av fagene vil du få praktisk innføring i vitenskapelige metoder og du vil få muligheten til å gjennomføre egne forskningsprosjekter.

Kommunikasjon- og samfunnsfaglinjen er en forberedelse til humanistiske fag og samfunnsfag, og vil kunne hjelpe deg til å orientere deg i en verden preget av internasjonalisering, hurtige teknologiske endringer og nye kommunikasjonsformer. For å klare dette blir det stadig viktigere å ha kultur- og språkkunnskap.

Faget danner et godt grunnlag for videre studier innen økonomi og markedsføring. Dette er utdanninger som blant annet kvalifiserer til arbeid som markedskonsulent, innenfor reklamebransjen og etter noen års erfaring arbeid som bedriftsleder. En økonomiutdannelse er for øvrig en bred utdannelse som kvalifiserer for arbeid innen fagområder som økonomi og regnskap, markedsføring, logistikk, personalledelse, finans og ledelse.

Hvem passer språk, samfunnsfag og økonomi for?

Dersom du er interessert i temaer relatert til kultur og samfunn, og samtidig har et anlegg for språk, vil studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi være et godt valg for deg.

Hva kan du bli?

Utdanningsprogrammet språk, samfunnsfag og økonomi gir deg generell studiekompetanse. Med generell studiekompetanse har du mulighet til å velge de aller fleste studietilbud ved høgskoler og universiteter. Du vil også få et godt grunnlag for videre studier innen for eksempel økonomi og administrasjon, kultur, fremmedspråk, samfunnsfag, juss eller litteratur.

Tar du høyere utdanning etter videregående, kan du bli:

• Kommunikasjonsrådgiver, journalist eller markedsfører
  • Ingeniør, jurist eller økonom
  • Lærer, psykolog eller forsker

Dette er bare noen av de mange mulighetene som er tilgjengelige for deg med studiekompetanse i språk, samfunnsfag og økonomi. Husk at inngangskravene kan variere mellom ulike studier og institusjoner, så det er viktig å sjekke spesifikke krav for det studiet du er interessert i.

Våre utdanningsprogram

Fornøyde elever

Simon Laabak

Et godt læringsmiljø

Du opplever større læringsglede når du er elev på en skole med et godt læringsmiljø. Hans Nielsen Hauge VGS er en slik skole. HNH er gode på å bygge relasjoner mellom lærer og elev som gir gode resultater.

Simon Laabak

Barnevernspedagog og Bystyremedlem

Hans William Holbye

HNH forbereder deg godt på veien til videre studier

Det er tøft å gå rett videre til universitetet, men på HNH lærte jeg å ta skole på alvor. Jeg har innsett at det er viktig med struktur og rutiner for å komme noe vei. Til tider opplevde jeg det som hardt på HNH med mange vurderinger og strenge karakterkrav, men når jeg nå som student ser tilbake på det, så er det ingen tvil om at det var viktig og riktig. Jeg er veldig fornøyd!

Hans William Holbye

Journalistikkstudent

Shahana Balakumaran

Lærerne bryr seg om hver enkelt elev

Lærerne på HNH er gode på å se hele eleven. Både hvordan du presterer på skolen, men også hvordan du har det ellers. De vil deg det beste – alltid.

Shahana Balakumaran

Medisinstudent

Nå kan du velge næringslivsøkonomi i VG2

Fagene næringslivsøkonomi og markedsføring og ledelse er en god kombinasjon. Det gir deg en fin grunnpakke for videre studier innen økonomi og administrasjon.

Nå kan du velge næringslivsøkonomi i VG2

Elever på HNH VGS er gode entreprenører

I faget markedsføring og ledelse starter elever egen bedrift. Les noen av idéene og planene til tidligere ungdomsbedrifter ved skolen.

Elever på HNH VGS er gode entreprenører

Lærere i samfunnsfag

Håvard Maurstad

Linn Klemsdal Gabrielsen

Maria Celine Lundeby

Maria Lersch

Marie Hillesund

Mats Kobbevik-Westgaard

Nils Sanne

Relevante artikler

• Tre nye programfag til vg2
    Sovepose og bållukt, kalkyler og budsjett, jordskjelv, tsunamier og vulkanutbrudd. De siste tilskuddene til HNHs fagtilbud byr på teori, praksis og en hel haug naturopplevelser.