Víkingar í einn dagr

Sist fredag ble klasserom, bøker og Mac byttet ut med sverdslag, alliansebygging og handel i kaupang.

Hvem har sagt at studiespesialiserende kun er tørr teori og klasseromsundervisning? Ikke vi på HNH, iallfall! Midgardspelet, som for noen år tilbake ble utviklet av norsk- og kroppsøvingslærer Mats, glir inn i Kunnskapsløftets tverrfaglige fokus som hånd i hanske. Eller kniv i slire, om du vil. Det betyr at hver eneste oktober setter vg2-elevene nesa mot Solbukta for en dag i vikingenes tegn.

Hard kamp om førstepremien

Spillet omfavner fagene norsk, historie, kristendom og kroppsøving, og gir elevene et lite innblikk i hvordan det var å leve i Norge for drøyt 1000 år siden. Her er både biskop, seidkvinne, høvdinger, hirdmenn og kjøpmenn representert, og i løpet av dagen er det duket for både kampleik og sverdslag, men også handel, borg- og kirkebygging. Denne gangen var det gruppene Skiringssal, Tunsberg, Sleidvik, Vestmar, Borg og Borre som knivet om poengene, og sistnevnte kunne til slutt utnevnes vinnere av konkurransen. Og premien? En dag på Midgard Vikingsenter i nettopp Borre. Gratulerer!

Se flere bilder fra vikingdagen under