Bærekraft, demokrati og livsmestring på timeplanen

To uker før jul byttet HNH-erne ut matte, norsk og kjemi med isbading, matlaging, produktutvikling og demokratiutvikling. For å nevne noe.

Aktivitetsnivået var nemlig høyt og dagene varierte da de tverrfaglige temaene på lærerplanen skulle løftes frem. For vg1, som fokuserte på bærekraftig utvikling, betød dette en intensiv uke med designsprint, der målet var å finne et svar på hvordan vi kan skape en mer miljøvennlig julefeiring. Et lite juleverksted ble det også tid til i løpet av uka.

Påfyll for vg2

For andreklasse-elevene sto den tverrfaglige uka i folkehelse og livsmestringens tegn. Allerede mandag morgen fikk nok noen kjent på litt livsmestring da turen gikk ut til Solbukta og alle måtte gå en hel dag uten mobil. Folkehelsa ble ivaretatt gjennom matlaging og sosialt samvær med kortspill og tegning, mens isbading – som kun de aller modigste prøvde seg på – muligens hører hjemme i kategorien livsmestring. En forsmak på en – for mange – nært forestående tilværelse var det også lagt opp til denne uka da elevene skulle planlegge middagsinnkjøp på studentbudsjett. Zumbakurs, eldremøte og kinotur ble det også tid til i løpet av denne uka.

Politikermøter og utenforskap for vg3

I tredjeklasse var det demokrati og medborgerskap disse dagene skulle dreie seg om. Uka ble sparket i gang med en reise gjennom demokratiutviklingen i Norge i moderne tid, fortsatte med besøk av ungdomspolitikerne Emil (H) og Hashim (Ap) og arbeid med utenforskap, kvinner i politikken og 22. juli-terroren, for så å bli rundet av med Oslo-tur og besøk på HL-senteret og podcastlaging.

Se flere bilder fra den tverrfaglige uke under!