Lovende ungdomsbedrifter!

Hele fire av seks ungdomsbedrifter ved HNH fikk Propell-brev i Ungt entreprenørskap Østfolds Propelljakt 2018. Vi tok en prat med Kaia, Silje, Emma og Sonja, som driver re:tie, for å høre mer om deres idé.


jakter på talentfulle gründere

16. oktober gikk Propelljakten 2018 av stabelen. Dette er et årlig arrangement i regi av Ungt entreprenørskap hvor målet er å gi oppmerksomhet til ungdomsbedrifter som har markert seg med spennende produkter og gründeridéer. De mest lovende ungdomsbedriftene får en “Propell”, altså en utmerkelse i tillegg til 1 000 kr som skal brukes på å videreutvikle bedriften.


Propellbrevet til re:tie.

Propellbrevet til re:tie.

Bedriftene fra HNH hadde mange spennende idéer: Guttene i Sportlight UB hadde en idé om en mindre og ikke fullt så klumpete hodelykt, jentene i Punktum UB ønsket å lage en bok om jenter og mensen og guttene i CanCover hadde allerede kommet langt i å utvikle en forsegling av brus- og energidrikkebokser slik at man ikke trenger å drikke hele boksen med en gang. Juryen hadde troa, og i tillegg til re:tie, fikk alle disse tre nevnte bedriftene utdelt Propellbrev.

Miljøvennlig hårstrikk

Jentene i re:tie ønsker med sin idé å sette fokus på gjenbruk og redesign.

– Hva er spesielt med deres produkt?

– Produktet vårt er en miljøvennlig hårstrikk som går til en god sak, nemlig hjertebarna. Den er laget ut av slitte eller ikke brukbare klær som har blitt redesignet og sydd om til en hårstrikk. Hårstrikken er allerede på markedet fra før av overalt i verden, men fordelen med vår strikk er at den er bærekraftig.

data-animation-override>
Produktet vårt er en miljøvennlig hårstrikk som går til en god sak, nemlig hjertebarna.

– Hva har vært vanskeligst i prosessen frem til dere kom med denne idéen og produktet?

– Det vanskeligste i prosessen var vel egentlig å komme opp med en idé vi syntes var god nok og som samtidig var bærekraftig. Det er også vanskelig å vite hvem de rette menneskene er. Hvem du skal kontakte, hvordan du bør fremstille produktet og hvordan du skal nå ut til markedet.

– Hva er mest spennende med å kunne jobbe med dette i markedsføring?


Miljøvennlige hårstrikk!

Miljøvennlige hårstrikk!

– Det mest spennende er vel at vi får jobbe med noe vi selv ønsker selv og som vi samtidig synes er gøy. Vi får også en mulighet til å jobbe sammen med både barn og ungdom. Vi får lært og gjort nye ting som vi aldri har hørt om, blant annet Propelljakten i Fredrikstad hvor vi var så heldige å være en av ni grupper som kunne dra hjem med 1 000 kr.

– Hva gjorde dere for å kartlegge markedet?

– Vi har gjennomført en markedsundersøkelse hvor vi har spurt om relevante ting, som for eksempel om folk er villige til å betale mer for en god sak. Ti av ti på vår undersøkelse svarte ja på dette spørsmålet. Vi har ikke begynt å selge noe enda, men vi jobber med å få et godt grunnlag før vi skal begynne med det.

– Hva skal dere gjøre videre i utviklingen av bedriften?

– Videre i utviklingen så skal vi jobbe sammen med en av samarbeidspartnerne våre, Slevik barneskole. Vi har laget en avtale med dem hvor vi sammen skal lage forslag til noen av strikkene våre i kunst- og håndverkstimene de har. Videre skal vi også se an hvor vi har lyst til å selge produktet vårt og vurdere om vi har lyst til å selge det andre steder enn i nærmiljøet vårt.


Vi ønsker re:tie og de andre ungdomsbedriftene ved HNH masse lykke til videre i arbeidet med å utvikle sin bedrift!