– Den beste skoledagen jeg har hatt på kjempelenge!

Biologi, fysikk og matematikk. Engelsk, politikk og sosiologi. Spinning på Family. Timeplanen har vært innholdsrik og variert for de 50 tiendeklassingene som de to siste onsdagene har hospitert på HNH.

-Det har vært veldig gøy å være her. Inntrykket er så langt veldig bra, konstaterer Silje Elise Bakkland og Thea Emilie Fjell fra henholdsvis Kråkerøy- og Gressvik ungdomsskole.

Jentene befinner seg i naturfagrommet i full gang med biologi og blodtrykksmåling. Selv om de ikke går på samme skole – ennå – er de bestevenner og fullt ut enige i at hospiteringsoppholdet har vært vellykket. Noe undervisning har satt seg ekstra godt fast:

-Det var så gøy at hele engelsktimen foregikk på engelsk, slår Thea fast.

-Ja, det var så fint! Det er kult at lærerne er fra USA. Vi snakker aldri så mye engelsk i timene på ungdomsskolen, skyter Silje inn.

For jentene, som planlegger for sommerskole i London med EF om et halvt års tid, er det engelsk viktig. Men også andre språk er gøy:

Godt rykte

-Spansk er favorittfaget mitt, sier Thea.

-Og det er et pluss at HNH arrangerer språkreiser til blant annet Spania i vg2, legger hun til.

De årlige turene er imidlertid ikke den eneste grunnen til at de la hospiteringen til nettopp HNH:

-Vi har hørt av andre at det er en veldig god skole, og inntrykket så langt er at det stemmer. Vi har også hørt at man får tettere oppfølging av lærerne her, i og med at det er en liten skole. Jeg tror det er bedre læring på HNH enn andre steder, sier Thea.

Også Silje lyttet til andres erfaringer da hun valgte HNH som hospiteringsplass:

Gøy og varmt

-Jeg sto mellom denne og en annen skole, men valget falt på HNH, og etter to dager her føler jeg at jeg valgte riktig. Det er en liten skole med et godt skolemiljø. Det faglige har også vært veldig bra. Førsteinntrykket er topp, sier hun.

– Første hospiteringsdag var den beste skoledagen jeg har hatt på kjempelenge, skyter Thea inn.

-I tillegg er det varmt her, smiler Silje og ser bort på panelovnen som viser 22 grader.

-Det er faktisk kjempeviktig, ler hun.

-På skolen vår er det iskaldt. Så det taler også til HNHs fordel, konstaterer hun.