Tredjeplass til Hot Saver UB

HNH-elevene Peter Synnestvedt, Kaja Ohnstad og Esther Pedersen sikret seg bronseplassering under sist ukes NM i Ungdomsbedrift.

-Med tanke på at det kun er tre prosent som i det hele tatt kvalifiserer seg til NM, og at de i dette mesterskapet skal konkurrere mot de aller beste ungdomsbedriftene i landet, er dette en veldig god plassering. Disse tre har all grunn til å være stolte av det de har prestert. Det er et kjempebra resultat, konstaterer lærer i markedsføring og ledelse, Per Anders Golden.

Ungt Entreprenørskaps Norgesmesterskap for ungdomsbedrifter 2023 gikk før helgen av stabelen i NOVA Spektrum på Lillestrøm og totalt 71 ungdomsbedrifter deltok mesterskapet.

Hot Saver UB deltok med sin egenutviklede solfanger som kan lagre termisk energi fra sola. Dette kan blant annet benyttes til å varme opp hus gjennom vannbåren varme, altså «varme uten strøm».

Hot Saver UB stilte i kategoriene Beste bærekraftige stand, Bærekraftprisen og Beste innovative produkt, og det var altså i sistnevnte gruppe at trioen stakk av med tredjeplassen.

Vinneren av beste ungdomsbedrift bla KelpNest UB fra Thora Storm vgs. i Trøndelag. Tredjeplass i Bærekraftprisen gikk til en annen Fredrikstad-skole; EVA Nordic UB fra Fredrik 2. vgs.