Engelsklærere og miljøarbeid – her er HNHs nye fjes!

Nytt skoleår betyr gjerne noen utskiftninger i arbeidsstokken. Møt de nyeste tilskuddene til HNH-staben!

Naomi Egeland Bø: – Skal være trygt og godt å gå på HNH

-Jeg har lyst til å gjøre alt jeg kan for å skape et godt sosialt miljø mellom trinnene og håper jeg kan bidra til at alle har det fint på skolen, konstaterer Naomi, HNHs nye miljøarbeider.  

Det røres og kokes og stekes når Naomi er i nærheten. Hun serverer pølser, vafler, saft, brede smil og generelt god stemning. Med mål om at HNH skal være mer enn «bare» skole, har hun opprettet skolekafé hver uke og, i tospann med Håkon, startet opp mandagsmiddag med påfølgende sosiale aktiviteter annenhver uke. Det stopper imidlertid ikke der. Hun og Håkon har flere planer for høsten og vinteren:

– Vi arbeider med noen arrangementer utenom disse faste tingene, men det er overraskelser jeg ikke kan avsløre nå, men jeg kan love at det blir gøy, forteller Naomi og legger til at hun håper at hun, ved å være til stede på skolen på denne måten, etterhvert kan få en god relasjon til elevene.

-Jeg håper de etterhvert føler at de kan komme og prate med meg om løst og fast, og at jeg kan få være en trygg person for dem som trenger det, sier hun.

Naomi har mange jern i ilden. Foruten miljøarbeiderjobben på HNH, er 24-åringen lærerstudent på fjerde året. Hun er gift med Sondre, venter barn i januar og er ellers glad i latterkramper og smågodt, i å lage mat, bake boller og gå tur. I tillegg har hun hjerte for YoungLife, en plass hvor hun også møter mange ungdommer. Da muligheten for en stilling ved HNH åpnet seg, var hun imidlertid ikke i tvil om at hun skulle takke ja:

-HNH var et lett valg for meg fordi jeg kjente flere som allerede jobbet der og kunne tenke meg å være en del av det gode miljøet blant de ansatte. Til nå har det vært en kjempefin opplevelse å få være til stede på skolen, jeg har blitt bedre kjent med både elever og ansatte og har fått «smake» litt på HNH-kulturen. Nå jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med folk, slår hun fast.

Naomi har selv gode erfaringer og minner fra tiden på videregående skole. Å videreføre noe av dette til elevene på HNH, er en viktig drivkraft:

-Gjennom min tid på videregående internatskole, fikk jeg oppleve at skolen kan være mer enn bare skole. Da tenker jeg særlig på å tilrettelegge for morsomme sosiale tilstelninger, og å lage gode plattformer der elevene lettere kan bygge dype vennskap som varer, sier hun.

-Jeg håper også at jeg kan være med på reflektere de verdiene skolen står for og la elevene oppleve at HNH er et godt og trygt sted å være.

Naomi Høiom mønstrer på HNH-skuta etter jul.

Naomi Høiom: – Gleder meg til å bli kjent med elevene

Naomi Høiom. Ikke la etternavnets Østfold-klang lure deg. HNHs nyeste tilskudd på engelsklærerfronten er nemlig født og oppvokst i en stor familie i Minnesota. For tyve år siden besluttet hun imidlertid å reise de rundt 6500 kilometerne som skiller Midtvesten i USA og  østsiden av Fredrikstad for å bosette seg her i byen og jobbe på ungdomsskole. Nå er hun veldig klar for å ta steget opp til videregående.

-Jeg gleder meg veldig, ikke minst fordi man på videregående skole har mulighet til å gå dypere inn i engelskfaget enn man kan på ungdomsskolenivået, konstaterer Naomi.

-Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe på videregående, og har faktisk tenkt på det helt siden HNH startet opp. Å jobbe på en mindre skole der jeg kan bli godt kjent med elever og kolleger, og ikke minst en kristen skole som deler min tro og verdier, gjorde stillingen ekstra attraktiv for meg, føyer hun til.

Naomi vil være på plass på HNH først etter jul, men hun lover å komme innom et par ganger i løpet av høsten. Nå gleder hun seg til å sette i gang:

-Jeg gleder meg til å bli kjent med elevene mine og være med dem på reisen inn i engelskfaget der de kan bli tryggere på språkkunnskapene sine, lære mer om den engelskspråklige verden og ikke minst bli bedre kjent med seg selv, sier Naomi, som kan love elevene engelsktimer med mye diskusjon og refleksjon der alle kan bidra og være aktive deltakere i klassen.

Slik er jeg som lærer:

  • Engasjert og ønsker å føre det engasjementet over på elevene.
  • Ønsker å se alle elevene aktivt delta og bidra positivt til klassemiljøet.
  • Ønsker at alle elever skal oppleve mestring ut fra det nivået de er på.
  • Ønsker at elevene virkelig skal forstå at de er verdifulle uansett hvordan de presterer faglig.

Sven Arne skal være vikar i Engelsk 2 kommende halvår.

Sven Arne Lundeby: – Viktig at elevene føler seg trygge

Han er fellesskapsutvikler i NLM og forsamlingsarbeider i NLM-menigheten lokalt. Nå skal Sven Arne i tillegg fylle rollen som lærer i Engelsk 2 frem til Naomi Høiom er på plass etter jul.

Sven Arnes første år ble tilbragt i Kenya før han som åtteåring flyttet til Råde. Nå, som voksen, har han bosatt seg på Gressvik med familien sin. Og til den observante leser: Sven Arne deler ikke bare etternavn med lærer Maria Celine, men også adresse og omsorgen for de tre barna deres.

Sven Arne har i en master i teologi og har studert historie. Han har dessuten erfaring med undervisning på videregående skole-nivå fra internatskolen Drottningborg, som i likhet med HNH også er en NLM-skole. På Drottningborg underviste han i historie, kristendom og gym. Nå er det altså HNH som får dra nytte av engelskkunnskapene hans.

-Jeg trives godt på HNH. Her er det både hyggelige elver og hyggelige kolleger, slår han smilende fast.

-Med engasjementet mitt i NLM har jeg imidlertid hatt kontakt med skolen også tidligere. Jeg er altså ikke helt ukjent med HNH, legger han til.

Sven Arne liker seg godt i klasserommet. Sånn sett passer vikariatet ham godt:

-Jeg trives med formidling, og synes det er fint å stå foran folk og prate og ikke minst hjelpe ungdommer til å forstå nye ting, sier engelsklæreren. Han understreker også det viktige i skape en god relasjon til elevene:  

-Jeg ønsker at elevene skal føle seg trygge på meg og at de vet at de kan komme med spørsmål og innspill, konstaterer han.   

Slik er jeg som lærer:

  • Opptatt av å få god kontakt med elevene.
  • Liker variasjon i undervisningen og som ønsker klassediskusjoner og gode samtaler i klasserommet.
  • Ønsker å bidra til at elevene ser at faget kan gi dem innsikt i og en forståelse for den verdenen vi lever i.