Las skal representere Norge i Biologiolympiaden

HNH-eren Las er én av fire som har kvalifisert seg den Internasjonale Biologiolympiaden i Yerevan i Armenia til sommeren.

Fire fornøyde finalister etter avslutningsseremonien på Universitetet i Oslo. Foto: UiO

-Gøy og veldig overraskende, smiler Las, som avslører at han ikke hadde så stort håp om å komme videre. Likevel var det nettopp hans navn som ble ropt opp da de fire finalistene til den internasjonale finalen ble annonsert under avslutningsseremonien på Universitetet i Oslo før påske.

I mars kvalifiserte både Eline og Las seg til den nasjonale finalen, og var med det blant topp 17 av de 1102 elevene som deltok i den innledende runden. Dermed var det duket for et fem dagers studieopphold på Blindern, før en avsluttende eksamen. Og “treningsleiren” ved universitetet har gitt mersmak for videre studier, skal vi tro Las.

Kunnskapsrike

-Professorene var helt rå. De har et utrolig høyt kunnskapsnivå og er i tillegg dyktige pedagoger. De formidlet fagstoffet på en veldig engasjerende måte, konstaterer Las, som med denne erfaringen i bakhodet nå er blitt enda mer motivert for å begynne på medisinstudiet i Oslo neste år.

Men først venter altså et nytt Blindern-opphold før han setter seg på flyet til Armenia 10. juli.

-50 prosent av prøven i den internasjonale finalen er lab-relatert, den andre delen er teoretisk. I Norge er det ikke så mye labarbeid på videregående nivå som det er blant annet i asiatiske land; dermed skal vi få en innføring i dette i Oslo forkant av finalen, forteller Las, som ser frem til Armenia-oppholdet med skrekkblandet fryd.

Starter forberedelsene

-Det er klart det er morsomt, men samtidig er det svært liten sjanse for å vinne. Topp 40 prosent får bronseplass og i Norge er det kun én som har oppnådd dette. Men selv om konkurransen er hard, skal jeg prøve så godt jeg kan. Det blir en del lesing i biologiboka fremover, sier han.

-Og uansett hvordan det går, er det fint å ha dette på CV-en, legger han smilende til.

Dette er biologiolympiaden:

Biologiolympiaden er en kunnskapskonkurranse for elever med biologi som programfag ved videregående skoler i Norge.

Motivasjonen for konkurransen er å skape interesse for biologifaget og vise mulighetene som finnes i dette fagfeltet. Alle videregående skoler i Norge inviteres til å delta.

Biologiolympiaden skjer over tre runder:

Runde 1: Standardiserte flervalgsoppgaver som gjennomføres i skolen i løpet av høstsemesteret. Pensum består av Biologi1.

Runde 2: Flervalgsoppgaver, påstandsoppgaver og kortsvarsoppgaver som gjennomføres i skolen. Pensum består av Biologi1 og Biologi2, noen oppgaver er hentet fra den internasjonale finalen.

Finaleuke: De beste elevene fra runde 2 blir invitert til å delta i en intensiv finaleuke ved Universitetet i Oslo. Uken avsluttes med en finale. Vinnerne får tilbud om å delta i den internasjonale olympiaden i biologi senere samme år.

Biologiolympiaden blir arrangert av Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

Kilde: https://www.mn.uio.no/ibv/om/biologi-ol/