HNH-ere for en dag

41 tiendeklassinger fra hele distriktet troppet onsdag morgen opp på HNH for å kjenne litt på hvordan skoledagen er på videregående.

I løpet av dagen fikk hospitantene blant annet være med på en gymtime på Family Sports Club, de deltok i historie- og engelsktimen med vg3 og vg1 og de fikk bryne seg på uoppstilte ligninger med tellebrikker i mattetimen. Innimellom slagene ble det heldigvis også tid til å spise boller, få snakket litt med HNH-ere om skolehverdagen og å stifte nye bekjentskaper med andre tiendeklassinger.

Roligere

– Inntrykket er veldig bra, konstaterer Sanna (15) fra Gressvik ungdomsskole og Elina (15) fra Kvernhuset ungdomsskole. Begge jentene har eldre søsken som allerede er elever ved HNH, så litt bakgrunnsinformasjon om skolen har de fått på forhånd. Likevel er det noe ganske annet å selv få oppleve undervisningen i klasserommene og stemningen i fellesområdene, skal vi tro jentene:

-Det roligere her enn det vi er vant til. Vi kommer begge fra store ungdomsskoler med mange elever. Her er det litt færre folk og det merker man godt. Det er ikke så mye støy, smiler jentene.

Det er imidlertid flere fordeler med en litt mindre skole, har jentene erfart:

Bidrar til gode relasjoner

-Da ligger ting litt mer til rette for å bli bedre kjent med lærerne og andre elever. Når vi går i gangene her merker vi at elevene og lærerne har det gøy, at de har en god tone med hverandre. Det er fint å kunne få et godt forhold til læreren, legger de til.

Allerede neste uke er tiendeklassingene tilbake for ny dag med hospitering. Andre nysgjerrige tiendeklassinger er velkomne til åpen dag i februar.