Helene og Marie etter Afrika-besøk: – Får et nytt perspektiv

HNH-elevene Helene Fostervold Mathisen og Marie Müller reiste til Vest-Afrika med misjonssambandet i ti dager. Vel tilbake er de fulle av inntrykk og takknemmelighet over livet og mulighetene de har her hjemme.

3. november 2022: Gradestokken viser ti grader og regntunge skyer henger over Fredrikstad. Lokalavisa presenterer ny FFK-trener og varsler om mulighet for fergekutt i neste års kommunebudsjett. I sentrum etterlyser beboerne i Brønneløkkeveien fartshumper fordi de er bekymret for trafikksikkerheten.

Samtidig, i Elfenbenskysten: Helene og Marie ankommer byen Ouaninou, drøyt 12 timers flytur fra Oslo. Kvikksølvet kryper mot 40 grader. Det er varmt, det er klamt, det er støyete.

-Førsteinntrykket var bare: Wow! Det var så mye lyd og folk. Trafikken var helt syk. Det var biler overalt, smiler Marie.

På markedet. Marie har fått selskap av ei lokal jente.
At man ikke snakker samme språk, gjør ingenting.

-Vi så barn kjøre rundt på motorsykler og fikk høre at mange bilister ikke hadde sertifikat, føyer Helene til.

I Abidjan, Elfenbenskystens største by, der jentene oppholdt seg de siste dagene av reisen, ble de dessuten vitne til en stygg bilulykke.

-En mann var blitt påkjørt og lå hardt skadet i veikanten. Det var skremmende å erfare at dette ikke vakte oppsikt på den måten som det ville gjort hjemme. Her kjørte alle forbi, som om det ikke var noe uvanlig. I Norge hadde det blitt full oppstandelse. Det var en tankevekker og sier noe om kontrastene mellom disse landene, sier Helene.

Bibeloversettelser og undervisning

Det er for å skape engasjement og spre kunnskap om de ulike prosjektene sambandet driver, at NLM hvert år sender to elever fra HNHs aksjonskomité til ett av sine prosjektland. Koronaen har satt stopper for denne utvekslingen de siste årene, men nå åpnet atter muligheten seg for å reise. Marie og Helene var blant søkerne og også de som til slutt fikk pakke koffertene og dra til Elfenbenskysten i Vest-Afrika. I Ouaninou og Abidjan, som altså var de to byene HNH-elevene fikk besøke, driver Misjonssambandet blant annet bibeloversettelser for mahouer, som har lite litteratur på sitt eget språk. I millionbyen Abidjan har de dessuten en misjonsstasjon som brukes som bibelsenter. Her arrangeres det leirer, bibelkurs og annen kurs- og opplæringsvirksomhet. For mange, spesielt kvinner og barn fra små landsbyer, er dette en av veldig få muligheter de har til å være en del av et større kristent fellesskap.

Mye glede

-Det har vært en utrolig flott opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Det har vært et møte med en helt ny kultur med helt andre normer, regler og levesett enn det vi har. Blant annet var det sjokkerende å høre om alle barna som ikke kan gå på skole fordi de må jobbe, sier Helene.

-Vi tar mye for gitt. Skoleveien, for eksempel. Her hjemme kjører ungdommene bil eller moped, eller får busskort. I Vest-Afrika hørte vi om barn som hadde halvannen times gåtur til skolen. Det setter ting litt i perspektiv, slår hun fast.

Også for Marie har oppholdet gjort et sterkt inntrykk:

-Det var så flott å møte alle barna, både de på markedet og alle dem som var tilknyttet Misjonsstasjonen. Vi har ledd, lekt og hatt det veldig gøy sammen selv om vi ikke snakker samme språk. Det er spesielt å se så mye glede og smil hos disse barna som, sett med våre øyne, har veldig lite, sier hun og føyer til:

-Det jeg sitter igjen med etter denne reisen er takknemmelighet for hvordan vi har det i Norge. Vi vet faktisk ikke hvor godt vi har det.

Se flere av Helene og Maries bilder fra reisen under.

Fakta: Misjonssambandets arbeid i Elfenbenskysten:
– Misjonssambandet driver et alfabetiseringskurs i samarbeid med den lokale menigheten i de fattigste bydelene i Abidjan.
– Sambandet driver også en liten menighet i byen rettet mot mahouer og folk som drar til byen fra andre beslekta folkegrupper for å studere eller finne jobb.
– Noen av prosjektene er alfabetiseringsarbeid og samlinger for kvinner, og et arbeid blant barn med søndagsskole og leirer. Kirkebygget i Abidjan drives som en flerbruksvirksomhet med både menighets- og annet kontaktskapende arbeid, og det planlegges videre utvikling av dette.
– Deler av Misjonssambandets misjonsstasjon brukes som bibelsenter, hvor det arrangeres leirer og bibelkurs og annen kurs- og opplæringsvirksomhet.
Kilde: nlm.no