Innholdsrike uker for vg1-elevene

For de nye HNH-elevene har ukene etter skolestart bydd på mye forskjellig. De har blitt bedre kjent med hverandre, lærerne og de andre elevene, samtidig som de har fått lære mye spennende faglig sett også.


Første skoleuke

Mandag 20. august møtte de nye (og muligens også litt spente) elevene opp på skolen. Her fikk de bli kjent med sine nye medelever og kontaktlærere, før turen gikk til Isegran sammen med resten av skolen. Her ble elevene delt opp i grupper på tvers av trinn, og gruppene rullerte på mange spennende aktiviteter. Smilet og latteren satt løst, og når også været var med oss, lå alt til rette for en innholdsrik og fin bli kjent-samling.

De neste dagene ble fylt med oppstart i alle fag, utlevering av bøker og Mac og – ikke minst – teambuilding. Her måtte elevene samarbeide og bruke hverandre for å klare oppgavene, og det viste seg å bli en fin avslutning på den første skoleuka.

Feltdager med dronekjøring og aktivitetsdag

I uke 37 ble det mye friluft for vg1-elevene. Tirsdag og onsdag ble brukt til feltdager for skolens havdroneprosjekt, og elevene måtte overvinne både vind og mye regn. 1B var noe uheldige, og fikk sin feltdag fylt med mengder av regn; dette så likevel ikke ut til å stoppe elevene fra både å kjøre drone og plukke søppel i Hvaler-skjærgården.

Torsdag 13. septembe etter lunsj reiste hele skolen på høstaktivitetsdag til Dammene. Her ble det salg av pølser til inntekt for Misjonsprosjektet, samt ulike aktiviteter på tvers av trinn. Også denne dagen var været på vår side, og vi kunne bytte ut Mac og lærebok med sol, frisk luft og mye moro.

Overnattingstur til Tjellholmen

Også i år reiste vg1-elevene og en del lærere på overnattingstur til Tjellholmen leirsted (19. – 21. september). Stedet eies av KFUK-KFUM, og her er mulighetene store for å fylle dagene med aktiviteter av ulke slag. Selv om målet med turen var å bli kjent, ble det også en del økter med faglig innhold knyttet til skolens havdroneprosjekt. Elevene fikk bruke havdrone, lete etter insekter, måle vind og temperatur, kartlegge pH-verdier – blant annet.

På torsdagen var det klart for 59 grader nord, og her ble elevenes kart- og kompassferdigheter satt på prøve. Elevene måtte finne frem mellom ulike poster på hele øya, samtidig som hver post hadde en oppgave som måtte løses. For eksempel skulle elevene gjøre alt i fra å gå på stylter, prøve zipliner og bygge legofigur med bind for øynene.

Ellers ble det også tid til brettspill, fotball og andre sosiale aktiviteter. Maten var upåklagelig, og det ble god stemning i spisesalen.