Kombucha på timeplanen

De kommende ukene har naturfagselevene ved HNH fått en stor og lærerik utfordring: Å anrike og holde i live en Scoby (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast). Det originale prosjektet skal pågå et par ukers tid.

faglig ekspertise


Ekspertene fra Sprudlende sunn.

Ekspertene fra Sprudlende sunn.

Ernæringsrådgiverne Linn Stokkstad (t.h.) og Randi Eidsmo Flesjø fra Sprudlende sunn er skolens samarbeidspartnere i prosjektet og holdt et interessant foredrag om fermentert mat. Her fikk elevene lærer mer om noe som for de aller fleste er et nytt og ukjent tema.

Elevene fikk utdelt hver sin Scoby som de skal bruke til å lage fermentert Kombucha-te. Denne teen skal være svært god for tarmen.

Helene og Rebekka (elever i 1B) er begge glade for å være igang med et spennende naturfagsprosjekt.

Hvordan var det å få utdelt en Scooby som du selv må holde liv i, Helene? -Det å få et glass fylt  med en scoby hjem var ganske rart. Heldigvis hadde ikke jeg noen problemer med å ta den med hjem sånn som jeg vet andre hadde. Hos flere ble krukken snudd på hodet eller det var hull i posen så de fikk kombucha-saft i hele sekken. Rebekka er enig i at det for enkelte ble litt søl med kombucha-saft, men tror det vil gå bra å ha ansvar for sin egen scoby: – Den trenger ikke noe særlig vedlikehold. Etter at den fikk masse søt te første dagen, så er det bare å ta en daglig sjekk for å se hvordan det går med den.


Slik ser en scoby ut!

Slik ser en scoby ut!

stort læringsutbytte



Skjermbilde 2018-10-25 kl. 20.33.48.png

Kombuchaprosjektet er en del av skolens arbeid med Lektor2-ordningen, og dette skoleåret har skolen mottatt kr. 40.000,- i støtte fra Lektor2 til utvikling og gjennomføring av undervisningsopplegg i realfag i samarbeid med eksterne partnere.

Naturfagslærer Kristoffer snakker engasjert om prosjektet: -De senere årene har det kommet mye forskning som viser at tarmen og mikro-organismene der kan ha svært mye å si for vår helse, både fysisk og til og med psykisk. F.eks. er store deler av immunsystemet plassert i mage/tarm og en egen del av nervesystemet (det enteriske nervesystemet) er plassert her. Vi håper prosjektet blir et godt substitutt til læreboka. I tillegg er dette en måte å gi elevene en hands-on-tilnærming til stoffet som vi håper gjør undervisningen enda bedre. De må holde Scobyen i live og de må gjøre observasjoner og gjøre reèll forskning for en rèell samarbeidspartner fra næringslivet. Slik får de brukt naturfag i praksis.


Engasjerte naturfagslærere! (Liv Vågen og Kristoffer Øpstad.)

Engasjerte naturfagslærere! (Liv Vågen og Kristoffer Øpstad.)

Helene er enig i at man lærer mye gjennom et slikt prosjekt: -Vi lærer en del om fermentert mat og hvordan dette påvirker kroppen. Vi lærer også hvordan vi lager kombucha noe vi kan fortsette med etter at prosjektet er ferdig. Vi lærte også om en del annen mat som var bra for oss, blant annet annen fermentert mat.