Etter sommerferien ble vi møtt av fire nye fjes som alle gleder seg til å brette opp ermene og gjøre en innsats på Hans Nielsen Hauge vgs. Her er skolens nyeste lærere!
Line Vanessa Flatin (23): – Gleder meg til å sette i gang!
Line Vanessa er en strikkball. I løpet av det siste året har hun rukket å bo i Colombia i en måned, studere engelsk og spansk, gifte seg, starte på praktisk pedagogisk utdannelse på høgskolen i Østfold og fått jobb som lærer ved HNH vgs. Med så mye overskudd og energi er det ingen tvil om at Kråkerøy-jenta havnet på rett hylle da hun takket ja til stillingen som lærer i kroppsøving.
– Det er en fin gjeng, konstaterer hun smilende og sikter til vg1-elevene som toger inn i garderobene etter mandagens økt på Spenst.
– Dette er selve drømmejobben, føyer hun til.
Og det ifølge Line Vanessa av flere grunner:
– Jeg synes det er så flott å kunne jobbe på en kristen skole. I tillegg er jeg glad for å ha kommet inn i videregående skole så fort. Jeg hadde et mål om å greie det innen 2018-2019, men her er jeg!
Hjerte for misjon
I tillegg til kroppsøving i vg1 og vg2, har Vanessa ansvaret for Misjonsprosjektet på skolen. Dette er noe som står hennes hjerte nær.
– Familien min driver misjon i India gjennom organisasjonen Global Aid. Og da jeg i 2015 fikk mulighet til å være hjelpearbeider i Colombia i fem måneder- landet jeg ble adoptert fra som toåring- grep jeg sjansen. Slik fikk jeg anledning til å bli kjent med kulturen min, lære meg språket og bidra med noe meningsfylt. Jeg har et stort ønske om en gang å kunne bo og jobbe som misjonær i Colombia, forteller hun.
– At Misjonsprosjekt er inkludert i lærerstillingen min, er derfor helt fantastisk. Jeg gleder meg til å sette i gang, konstaterer hun.
Som lærer jeg er:
-
Kreativ
-
Ærlig
-
Aktiv/Livlig/Energisk
-
Har kontroll
-
Har humor
Sergio Sarmiento (33): – Definitivt på rett sted!
Sergio Sarmiento. Navnet klinger av varme vinder og fjerne himmelstrøk. Men så er han også kommet langveisfra, Sergio. Helt fra Ås faktisk, der han bor med kone og barn. Ja, og så fra Bolivia i Sør-Amerika da, hvor han hadde adresse helt frem til 2006.
– I Bolivia begynte jeg på medisinstudiet, lærer skulle jeg aldri bli, smiler han.
Sergio er imidlertid ikke den første som har måttet spise ordene sine. For da han møtte ei norsk jente som arbeidet med gatebarn i Bolivia, ble planene gradvis endret. Han ble med til Norge og begynte studier ved universitetet i Ås og på Blindern. Det resulterte i master i anvendt matematikk.
– Det betyr i prinsippet mye matte og programmering, forklarer matematikeren som ikke ser bort fra at det på et senere tidspunkt i livet kan bli både forskning og doktorgrad.
Et godt råd
Men så var det dette med læreryrket da. Da en venn konstaterte at Sergio ville bli en dugende lærer, ble et frø sådd. Så da det kom et jobbtilbud fra Vestby videregående skole om 100 prosent stilling som mattelærer, takket han ja. Derfra var veien til praktisk pedagogisk utdannelse på Blindern kort. Drømmen om å jobbe på en kristen skole har imidlertid vært der fra begynnelsen av, og av sin tidligere studievenninne Sonia Marie Topstad (lærer i naturfag, georgrafi, fysikk og matematikk ved HNH vgs.) og kona, som tidligere hadde vært elev ved Kvitsund Gymnas, fikk har høre mye positivt om Norsk Luthersk Misjonssamband. Da muligheten for en fast stilling som lærer i matte, fysikk og spansk ved HNH vgs bød seg, var han dermed ikke sen om å takke ja.
– Eneste minuset er at det er langt å kjøre fra Ås. Viktigere er det at jeg føler at jeg er der hvor jeg skal være, konstaterer Sergio.
– Jeg har definitivt havnet på rett sted.
Som lærer er jeg:
-
Rettferdig
-
Imøtekommende
-
Spontan
-
Kreativ
-
En tydelig grensesetter
-
Veldig engasjert
Aaron Smith (33): – Gleder meg til fortsettelsen!
Han er utvilsomt en romantiker, Aaron. Og full av mot. På Valentinsdagen ett år etter at han hadde møtt en norsk utvekslingsstudent fra Fredrikstad i hjembyen Minnesota i Minneapolis, la han nemlig en ring i sekken og satte seg på flyet Norge for å avlegge kjæresten et overraskelsesbesøk. Han spurte, hun sa ja, og resten er historie. Nå, elleve år etter, har han to små barn og hus på Kråkerøy. Og fast jobb på HNH vgs som engelsklærer og IT-ansvarlig.
– Planen var å bli kunstlærer. Bachelor-programmet i USA er annerledes enn her i Norge. Jeg har derfor studert både naturfag, religion og historie, men hovedfaget mitt er i kunst, forklarer Aaron, som har PPU med didaktikk i kunst og dreiing av keramikk som spesialitet.
I nesten fem år arbeidet han på Malakoff videregående skole i Moss, før han fikk sjansen til å prøve seg på HNH vgs.
Gode verdier
– Gjennom frikirken i Fredrikstad møtte jeg Jens Espeland (skolens styreleder) og han fortalte mye om skolen. At man kan drive opplæring med så gode verdier i bunnen gjorde veldig inntrykk på meg. Derfor ventet jeg bare på at en engelskstilling skulle utlyses. Og da jeg så stillingsannonsen ble jeg veldig glad, smiler han.
Og skolen har så langt levd opp til forventningene, skal vi tro Aaron.
– Jeg trives veldig godt her og gleder meg til fortsettelsen.
Som lærer:
-
Er jeg meg selv
-
Har godt humør
-
Er en dråpe sarkastisk iblant
-
Stiller høye krav til elevene
-
Ser det som at vi har en gjensidig avtale: Elevene skal gjøre sitt beste i engelskfaget, jeg skal gjøre mitt beste for å gjøre undervisningen spennende og lærerik.
Per Kristian Kaldal (25): – Trives veldig godt!
Dialekten hans avslører tilknytningen til det glade Sørlandet. I tillegg minner målet hans om nynorsk. Dette til tross for at Ivar Aasen aldri var innom Vegårshei – hjemkommunen til Per Kristian- men kun gjestet nabobygda.
For fem år siden forlot imidlertid Per Kristian Aust-Agder og flyttet til Oslo. Her har begynte han på lektorprogrammet på Blindern, med norsk hovedfag og samfunnsfag.
I hovedstaden er han i tillegg aktiv i KRIK- Kristen Idrettskontakt.
– Vi har et stort lokallag med studenter. Gjennom KRIK møtes vi til ballspill to ganger i uka, i tillegg til at vi har en del sosiale treff. Vi har etterhvert blitt godt kjent og gode venner, forteller han.
Gøy å synge
At Per Kristian også kan synge, er kjent i kretsene hvor han vanker. Han er med i lovsangsteamet i Misjonssalen i Oslo som gjerne synger på lørdagsmøtene. Det var imidlertid først i 19-årsalderen at interessen for sang ble vekket og at Per Kristian forsto at han kunne treffe toner ganske bra.
– Jeg gikk på folkehøyskole, det skulle arrangeres en julekonsert og alle som ønsket å bidra skulle få mulighet. Noen venner meldte meg på for jeg turte ikke helt selv. Jeg sang O helga natt, og oppdaget plutselig at det var veldig gøy å synge, smiler han.
At det var lærer han skulle bli, har han imidlertid visst ganske lenge.
– Med en far som underviste, lå det litt i kortene at jeg skulle gå samme vei.
Fra jeg gikk på videregående har jeg visst hva jeg skulle bli, forteller Per Kristian.
At han havnet på HNH vgs, var en tilfeldighet:
– Da jeg søkte på NLM vgs, oppdaget jeg at det var en ledig stilling ved Hans Nielsen Hauge. Da var jeg ikke sen om å søke, og det er jeg glad for. Jeg trives veldig godt, konstaterer han.
Som lærer er jeg:
-
En tydelig klasseleder
-
Opptatt av å se enkeltelever
-
Ønsker å gjøre undervisningen virkelighetsnær-altså bruke nyheter, det praktiske i hverdagen, som en ledd i undervisningen.
-
Prøver å gjøre en forskjell.