Med en Makerspace i fjerde etasje kan HNH-elevene skrive om Jon-Lasse Fjelds berømte sitat til: ”Tenk kreative tanker, si positive ord, gjør kreative handlinger og det kreative gror”.
Makerspace-bevegelsen, som kort forklart handler om møteplasser hvor det legges til rette for å lage, lære og utforske ved hjelp av teknologisk verktøy, har etterhvert vokst seg stor. I Norge er foreløpig 38 slike registrert. Det er imidlertid kun sju av disse som befinner seg på skoler. Én av dem er HNH.
– Det gjør skolen vår rimelig unik, slår markedsføringslærer og primus motor for skolens Makerspace, Nils Sanne fast.
På den grønne green
Og det er altså i skolens fjerde etasje at magien skjer. Her er veggene blitt en fest av farger. Gult og grønt. Blått og rødt. Her er stakittgjerde, elevkontor, et rødmalt pengetre og en bitteliten kunstgressgreen med et golfhull i enden. Elevene har stått for fargevalg, maling og dekorasjoner; alt for å stimulere til et kreativt og skapende miljø. Og ikke minst er teknologien på stell. I det røde rommet står 3D-printeren som nå er i full gang med å printe ut en Iphone. På plass er CNC-fresere, laserkutter og et nær sagt komplett trykkeri.
– Alt dette gjør det lett å lage ting. For det handler jo også om å skape en kultur. Folk lager jo ikke noe selv lenger. I stedet slår man opp på Google og handler på EBay. Det vi ønsker å etablere, er en kultur der man kan tenke kreativt, skape og lage produktene selv, sier Nils.
Og skal man tro markedsføringslæreren rett, er det kun fantasien som setter grenser for hva man kan trylle frem ved hjelp av maskinene i fjerde etasje.
Tråkker til
– I klassen snakker vi først om hvilke problemer vi vil løse, hva målgruppen er og hvordan elevene skal profilere seg. Så må de lage den logoen og det produktet. På andre skoler leser man om det- her må elevene gjøre det. Når de lager nettsiden sin, tvinges de til å tenke gjennom hvem man henvender seg til og hvorfor de velger nettopp den bakgrunnsfargen. Vi har hatt besøk av en designer som har snakket om fargevalg; hva svart betyr og hvilke assosiasjoner vi får når vi ser lilla. I tillegg har vi mulighet til å utvikle produktene. Vi tråkker til litt på den måten, sier han.
– Men det er moro da, føyer han smilende til.
Entusiasmen og gjennomføringsevnen til Nils har ikke gått påaktet hen. Ei heller det faktum at markedsrøringselevene hans sto for 40 prosent av nominasjonen i fjorårets Østfoldmesterskap for ungdomsbedrifter, og hentet hjem intet mindre enn sju av 13 førsteplasser. I NM tok skolens representant to andreplasser. Slikt blir det nok en nominasjon av, denne gangen i konkurransen om tittelen Årets entreprenørskapslærer 2017.
Går for gull- igjen
– Det er jo morsomt at noen ser at man gjør noe annet og trekker det frem. Men overrasket? Ikke så veldig. Ikke når man ser på resultatene vi kan vise til i fjorårets mesterskap, smiler Nils.
Og han har ingen planer om å hvile på gamle bragder i det kommende mesterskapet:
– Nominasjonen til Årets lærer kom på resultatene vi hadde før Makerspace. Nå ligger forholdene til rette for at vi kan hente hjem enda flere titler. Vi må klinke til, nå som vi har utstyr og motivasjonen, konstaterer han.
Lærerikt
Anna Sjo Nilsen (vg3) er i full gang med å skrive ut klistremerker til russebussen. Hun er ikke i tvil om at Makerspacen på HNH vil være med på å trigge kreativiteten og skaperevnen hos elevene.
– Jeg er kjempefornøyd med hva vi har fått til her. Og ikke minst setter man fokus på det som er viktig å lære. Vi leser ikke bare om det, vi gjør det. Jeg åpnet nesten ikke markedsføringsbøkene i fjor, men likevel er det et av de fagene jeg lærte mest i. Det er en fordel å jobbe med prosjekter rent konkret, ikke bare høre om hva andre har gjort. Og ikke minst er det bedre å ”faile” her enn ute i arbeidslivet senere, konstaterer hun.