Stressa for eksamen?

Eksamenstida er for alvor i gang, og de neste ukene skal vg2- og vg3-elevene ha både skriftlige og muntlige eksamener. I tillegg kan vg1-elevene også komme opp i eksamen. Mange forbinder denne perioden med mye stress, masse lesing og lite søvn. Men hvordan bør man aller helst disponere tida i perioden før eksamen? Og hvordan kan man unngå at eksamensstresset tar overhånd? Vi intervjuet en tredjeklassing og våre to rådgivere, Terje og Kristine, for å høre mer om hvordan man bør forberede seg; kanskje kan du få et råd eller to?


Hvordan takle presset?

For samtlige av landets vg2- og vg3-elever vil denne og de kommende ukene nok mer eller mindre preges av én ting: Eksamen! For elevene på HNH er det intet unntak. Med tre skriftlige eksamener i løpet to og en halv uke for tredjeklassingene, sier det seg selv at elevene står overfor en krevende og ukjent situasjon. I tillegg skal elevene ha en muntlig eksamen i juni, noe som også kan få opp stressnivået hos de fleste av oss. Med store utfordringer kommer også tankene om det som venter: Hvordan vil eksamensoppgaven bli? Kommer jeg til å huske det jeg har øvd på? Hva skjer hvis jeg får jernteppe? Hvordan vet jeg om jeg har drøftet godt nok?

Amira Jalloul (elev i 3A) er en av tredjeklassingene som nå er midt inne i eksamensperioden. Vi tok en liten prat med henne om eksamen, og hun kom med noen gode tips.

- Hvordan har det gått i eksamenstiden så langt? 

- Så langt så har det gått bra, men er bare litt slitsomt med fasting under eksamenstiden. Det positive er at jeg har noen dager fri før neste eksamen og det hjelper mye når man for eksempel skal repetere og så videre.

Amira Jalloul (3A)

Amira Jalloul (3A)

- Hvordan føles det å være midt i en krevende periode med flere eksamener? Klarer du å tenke på andre ting enn eksamen?

- Jo, heldigvis så har vi bare tre skriftlige eksamener, så føler jeg har tid til både jobb og fritid utenom dette.

- Hva er dine beste eksamenstips? 

  • å repetere stoffet

  • legge seg tidlig 

  • tenke at man har hatt om dette temaet før

  • ta med både mat og drikke

  • se for seg at dette er en skriveøkt/tentamen

  • ikke stresse, siden det kan påvirke deg

 
 

Hva sier rådgiverne?

For å komme ett steg nærmere svaret på hva som kan hjelpe mot eksamensstresset, tok vi kontakt med sosialrådgiver Terje og spesialpedagogisk rådgiver Kristine. De hadde dessverre ingen fasit på hvordan man fjerner alt presset knyttet til eksamen, men hadde likevel noen gode råd på lager.

Kristine mener det er viktig å slappe av og å fokusere på det helt grunnleggende - som for eksempel å puste riktig:

Senk skuldrene, slapp av og pust dypt. Det er tross alt bare en eksamen.
— Kristine Larsen, spesialpedagogisk rådgiver

Hva vil du si til de elevene som nå føler at eksamenstida er altoppslukende og som bekymrer seg mye for hvordan det skal gå på eksamen, Kristine?

 - Pust og slapp av! Å være litt stresset kan være en fordel under eksamen; det holder deg skjerpet, men ikke glem å puste. Senk skuldrene, slapp av og pust dypt. Det er tross alt bare en eksamen, du kan tross alt bare gjøre ditt beste der og da, og om det ikke skulle være godt nok, så er det verken verdens undergang eller din undergang.

- Har du noen tips til hvordan man kan forberede seg til eksamen? 

- Se på oppgaver du har hatt i faget dette året i tillegg til de tilbakemeldingene du har fått fra faglærer. Dette kan hjelpe deg til å få en pekepinn på hvordan du kan løse eksamen på en best mulig måte. Gå igjennom innholdsfortegnelsen i de ulike bøkene du har brukt dette året, og se om du kan noe om hvert enkelt kapittel og skriv stikkord. Kvelden før eksamen bør du gjøre noe helt annet enn å lese. Gå en tur eller se en serie du liker! På selve eksamensdagen bør du starte med en god frokost, og møt heller opp for tidlig enn før seint i eksamenslokalet!

- Har du selv en positiv eksamensopplevelse som du kan dele med oss?

- Det må være den gangen jeg hadde en viktig muntlig eksamen på høyskolen. Etter eksamen var jeg helt sikker på at det hadde gått dårlig, og jeg så veldig kritisk på det jeg hadde presentert. Likevel endte jeg opp med en veldig god karakter, og trodde nesten ikke på hva sensor sa i tilbakemeldingen. Jeg måtte spørre tre ganger om igjen om karakteren! Dette kan nok være til trøst for deg som tenker at du ikke kan eller husker noe.

Terje og Kristine med klar melding!

Terje og Kristine med klar melding!

Terje hadde også noen gode råd å komme med, og forklarte også litt om hvordan mange opplever eksamensstresset:

- Som rådgiver regner jeg med at du har hatt mange samtaler med elever om eksamen og eksamenstida. Hvorfor tror du eksamenstida kan virke veldig skummel for mange elever?

- Ja, det stemmer. Det er en del elever som opplever eksamenstida som skummel. Det er ulike grunner til det. Noe handler nok om at hele situasjonen blir snakket om som noe helt spesielt, noe som er ekstra vanskelig og veldig avgjørende. Eksamen er en avgjørende vurdering, men den er ikke noe vanskeligere enn andre ting du har vært borti, så det gjelder å gjøre det samme som du vanligvis gjør. 

Eksamen er en avgjørende vurdering, men den er ikke noe vanskeligere enn andre ting du har vært borti, så det gjelder å gjøre det samme som du vanligvis gjør.
— Terje Sandtorp, sosialrådgiver

- Mange kan føle at eksamen mer eller mindre avgjør fremtiden; bommer du her, så er håpet ute. Hva vil du si til dem som tenker dette? 

- Ja, mange kjenner på et sterkt alvor rundt eksamen. For noen elever blir det til katastrofetanker. Da er det lurt å snakke med noen om det. I slike tilfeller snakker vi oss gjerne gjennom situasjonen og snakker om faktiske forhold. Til slutt legger vi en plan sammen for hvordan takle situasjonen.

- Kan du gi oss tre korte tips til hvordan man best kan komme seg gjennom eksamenstida?

- Lag deg en plan for forberedelsesdagene - legg inn hvile og søvn!

- Følg planen! 

- Spis sunn og næringsrik mat - også på eksamensdagen!


Vi ønsker alle våre elever masse lykke til på eksamen!