En veldig stor opplevelse

Etter å ha blitt kåret til beste bedrift i Østfoldmesterskapet i ungdomsbedrifter har Emily, Matilda, Sofie og Mia i PUNKTUM UB fått mye oppmerksomhet både fra media og fra medelever og lærere på HNH! Torsdag ble PUNKTUM UB og de andre premievinnerne fra HNH feiret med kake og applaus på skolesamlingen. Selv om de nybakte Østfoldmestrene fra PUNKTUM UB har hatt et stramt tidsskjema i dagene etter seieren, tok de seg likevel tid til en prat med HNHs journalist.


Best i tre forskjellige klasser

Slik ser Logoen til PUNKTUM UB ut.

Slik ser Logoen til PUNKTUM UB ut.

Høydepunktet for PUNKTUM UB var naturligvis at de vant den aller mest prestisjetunge prisen på Østfoldmesterskapet for ungdomsbedrifter, nemlig Årets ungdomsbedrift. Som om ikke det var nok, stakk de også av med seieren i klassene Beste markedsføring, Beste forretningsplan og i kategorien Beste logo ble de nummer tre. For de andre bedriftene fra HNH gikk det også bra: Sportlight UB gikk av med seieren i kategorien Beste logo, tett etterfulgt av Xpression UB på sølvplass, mens Re:tie kom på tredjeplass i kategorien Beste innovative produkt. Alt i alt en veldig god dag for HNH-bedriftene som fikk anerkjennelse for arbeidet med bedriftene sine.

Jeg synes elevene har gjort en kjempeprestasjon, og de har lagt ned mye innsats under hele fylkesmessen

Markedsføringslærer Sigvart Andersen er storfornøyd med resultatene fra Østfoldmesterskapet, og han er full av lovord om elevene sine:

fullsizeoutput_333.jpeg

- Jeg synes elevene har gjort en kjempeprestasjon, og de har lagt ned mye innsats under hele fylkesmessen. De har gjort et godt stykke arbeid; totalt sett er jeg meget fornøyd og imponert over elevene mine. Jeg synes alle bedriftene fra HNH har levert solide produkter og ideer, og er takknemlig for at tre av dem fikk en ekstra anerkjennelse på Østfoldmesterskapet.

Selv var jentene i PUNKTUM UB overrasket over å vinne:

- Når vi satt på bussen på vei til Østfoldmesterskapet, så vi ikke for oss at det skulle gå så bra for vår del. Vi hadde ikke tenkt tanken om at vi kunne bli beste ungdomsbedrift. Fortsatt er vi litt satt ut av resultatet, men koser oss veldig. Nå har vi også begynt å tenke på om vi skal opprette et A/S av selskapet vårt, og det er jo egentlig ganske utrolig å tenke på!

Tante Røds Ultimate Guide til Mensen og Mat

PUNKTUM UBs produkt er en bok som blant annet tar for seg en faktadel om hva mensen er og hvordan det påvirker kroppen. I tillegg har boka oppskrifter på matretter som forfatterne anbefaler å lage når man har mensen. Forfatterne forteller engasjert om motivasjonen for å skrive boka:

DSCF4280.png

- Seksualundervisningen på skolen var mangelfull og lite pedagogisk. Vi ønsket derfor å skrive en bok som på en underholdende og engasjerende måte kunne forklare mer om mensen og hvordan mensen påvirker kroppen. Vi ønsket også at boka skulle gi andre jenter praktiske tips til hvordan man kan ha det best mulig når man har mensen, og derfor bestemte vi oss for å fokusere på forholdet mellom mat og mensen.

- Hvorfor valgte dere å gjøre noe så omfattende som å skrive en bok?

- Vi vurderte å opprette en blogg eller en podkast i stedet, men fant ut at dette ville gi oss en del å gjøre på lang sikt. Ved å lage bok vil produktet også leve lengre ute blant folk enn om man bare hadde en podkast om det. Det var selvfølgelig mye jobb med skrivingen, men vi fikk heldigvis god hjelp av flere personer underveis. Blant annet var vi på besøk hos en idehistorier ved Universitetet i Oslo (Anne Kveim Lie, journ.anm.) hvor vi fikk høre mye interessant om det historiske perspektivet på mensen. Hun kunne mye om temaet, og det var viktig for skriveprosessen vår at vi fikk møte henne.

I tillegg har vi fått hjelp av Olivia Österberg, som er grafisk designer. Hun står bak alle illustrasjonen i boka, og boka har visuelt sett fått en god utforming. Totalt sett har prosjektet vært omfattende, samtidig som vi har vært så heldige å bli sponset av menskoppen.no, Stua Boligtekstil og Glomma papp. Det har vært motiverende at disse har satt pris på jobben vi har lagt ned.

Vi opplever at det har blitt mindre flaut å snakke om mensen nå enn tidligere.

- Hvordan fant dere ut hva dere skulle fokusere på i boka?

- Vi gjennomførte intervju med flere kvinner, hvor vi spurte om hva slags type mat de spiste når de hadde mensen, samtidig som vi sjekket hvilke kunnskaper de hadde om mensen. I tillegg fikk vi hjelp av gynekolog Maitii Österberg. Av henne fikk vi et godt, faglig utgangspunkt for faktadelen i boka. Det var viktig for oss at boka ikke bare skulle inneholde erfaringer og tanker om mensen, men også bestå av fakta og litt mer faglig stoff også.

- Hva har dere lært av dette prosjektet så langt?

- Vi opplever at det har blitt mindre flaut å snakke om mensen nå enn tidligere. I perioden etter at vi hadde bestemt oss for å lage en bok om mensen, følte vi ikke helt at alle tok dette på alvor og at en del ikke ønsket å snakke om temaet. Men nå er i alle fall temaet mer normalisert i vår vennekrets og i klassen, og det er ikke lenger bare et tema mellom jenter, men også noe gutter kan være med på å diskutere uten bare å spøke med det.

- Hvor kan man få tak i boka deres?

- Foreløpig har vi bare 100 papirkopier, men boka kan bestilles vi nettsiden vår. Vi jobber med å få boka over til digitalt format slik at vi kan selge den som e-bok.